När Norrbottens skolkommuner rankats har sex av dem resultat bland landets bästa fjärdedel, Piteå, 16:e plats, Gällivare, 28:e plats, Luleå, 29:e plats, Boden, 39:e plats och Älvsbyn 43:e plats.
Det som Sveriges kommuner och landsting i mätt undersökningen, Öppna jämförelser, är bland annat resultat, elevernas syn på skolan, ekonomi och lärartäthet/behörighet. För första gången har man i resultatdelen denna gång tagit hänsyn till socioekonomiska skillnader. Enligt SKL bidrar det till en mer rättvisande jämförelse mellan kommunerna.
Piteås skola har en topplacering också för att de klarat att kompensera elever för socioekonomiska förutsättningar på ett bra sätt. Piteå ligger i topp fem för stora kommuner.
Arjeplog, Jokkmokk, Kalix, har resultat som lägger kommunerna i mittengruppen i landet. I den gruppen ligger hälften av kommunerna.
Arvidsjaur, Haparanda, Kiruna, Pajala, Överkalix och Övertorneå placerar sig i den sämre fjärdedelen.
Glädjande finns flera av Norrbottens kommuner med i topp 20 när det gäller elevernas syn på skolan. I årskurs fem ligger Jokkmokk på 6:e plats, Övertorneå på 9:e plats och Kalix på 14:e plats. För eleverna i årskurs 8 ligger skolan i Kalix på 10:e plats och skolan i Jokkmokk på 18:e plats.
Totalt verkar eleverna i Sveriges skolor trivas och uppleva att de utvecklas. Det sammanvägda resultatet i hela landet visar att närmare nio av tio elever i årskurs 5 och nästan åtta av tio elever i årskurs 8 anger positiva svarsalternativ.
Totalt i landet har det genomsnittliga meritvärdet (betygsvärdet) ökat från 213,1 till 214,8. Samtidigt har andelen behöriga till något av de nationella programmen i gymnasieskolan sjunkit från 87,6 procent till 86,9 procent.
En slutsats av elevernas resultat är att elever med höga betyg får ännu högre betyg och att elever med låga betyg får ännu lägre betyg.