Regionchefen konstaterar att det är lätt att komma upp till 200 000 i sanktionsavgift, då EU-regelverket tolkas som det görs i Sverige.
– Det skulle behövas lite mer musikalitet från Transportstyrelsens sida. Mer logik och sunt förnuft, säger hon.
Hon ger exempel på hur fort det kan ticka på. Om ett företag glömt att besiktiga en färdskrivare så tas avgift ut per dag.
– Om det handlar om en månad eller mer blir det mycket pengar.
Om en bil måste flyttas så räknas det som körtid.
– Det är en för nitisk tolkning, det behövs mer flexibilitet när man tolkar reglerna.
Borde inte företagen kunna räkna med att köbildning kan uppstå?
– Chaufförer uppmanas att göra noteringar när något oförutsett inträffar, exempelvis när en olycka inträffar och köbildning uppstår, vilket kan medföra att kör och vilotiden överskrids. I dag tas inte alltid hänsyn till det inträffade från Transportstyrelsen, utan en sanktionsavgift påförs för det inträffade, trots att notering gjorts av chauffören.
Från näringens sida finns en viss förhoppning om att en ändring kan komma, då man kontinuerligt för en dialog med Transportstyrelsen både på regional och nationell nivå.
– Klart det finns anledning att granska vissa företag, det finns alltid de som försöker vinna fördel genom att fuska. Flertalet vill dock göra rätt för sig och följa de lagar och regler som föreskrivs. Regelverket måste dock förenklas och Transportstyrelsen tolka dem mer humant, för att det skall vara möjligt att följa dem för åkeriföretagen, avslutar hon.