Varje år genomför organisationen Svenskt näringsliv en undersökning bland företagare i Sverige, kring hur de uppleveler företagsklimatet i sina respektive kommuner.
I år ställdes frågan "Har du någon gång känt tvekan att lämna klagomål till kommunen med risken att detta kommer påverka ditt företag negativt?" och nästan varannan företagare i Norrbotten svarade ja.
– I min vardag träffar jag ofta företagare som upplever missnöje med kommunen företaget verkar i, men som inte offentligt vill uttrycka sitt ogillande. Som exempel kan det gälla handläggning av olika typer av tillstånd, bemötande eller i frågor kring upphandling. Företagaren är oroliga för negativa effekter som slår tillbaka på företaget, säger Jan-Olov Nordström regionchef Svenskt Näringsliv Norrbotten.
Maria Henriksson, kommundirektör i Kalix, reagerar över resultatet med bestörthet.
– Det får absolut inte finnas tillstymmelse till känsla av att man inte ska kunna komma med kritik. Man ska inte behöva känna en rädsla för att bli behandlad sämre för att man varit kritisk. Vi i kommunen är ju beroende av att företagare ska vilja finnas i Kalix och det är jätteviktigt för oss att de ska få ett bra bemötande. Jag har försökt vara ute så mycket som möjligt och möta företagare för att skapa en länk mellan kommun och företag så man känner att vi har den här dialogen.
– Sedan är det faktiskt så att de klagomål vi får in hjälper ju oss på kommunen att utveckla vår verksamhet – därför är synpunkter viktiga för oss.