– Det har det blivit sämre vad gäller ersättningen när de ska ersätta tåget. Det funkar inte alls, skulle jag vilja påstå, säger Mikael Calla.
Innan användes Veolia men numera är det Nobina som sköter ersättningstrafiken.
– De jobbar vi emot. Sen har vi SJ, de använder Buss och taxilogistik och de är klockren, där är det aldrig något problem, säger han.
Problemet, som Mikael Calla ser det, är att de som beställer ersättningstrafiken sitter i Stockholm och inte vet hur det ser ut i Norrbotten.
– Man vet inte hur det ser ut här. De sitter nere i Stockholm men det gör även 24/7, men de har jättekoll på alla stationer, det har inte Nobina, säger han.
Han ger några exempel på hur han fått samtal från operatören om att han måste vara i Murjek "på en gång". Men Murjek ligger nio mil bort, på skogsväg.
– Ibland skickar de bussen efter skogsvägar där det finns timmertrafik. Vi får skit av passagerarna för att vi är sena. Men det är inte vårt fel, säger han.
Han förstår att tåget ibland är sent och att så länge ersättningstrafiken fungerar är passagerarna relativt nöjda.
– Det är när det strular som det blir problem. SJ har fungerat bra, där har jag inga åsikter egentligen. De har platsbokade biljetter och det har inte Norrtåg. Så de vet inte hur många som kliver av och på, säger han.
Ofta kontrollerar han tidtabellen vid en beställning eftersom det vid ett flertal tillfällen har beställts taxi när inget tåg går, eller alldeles för sent.
– Jag har pratat med tågvärdarna som också säger att det är en massa problem med Nobina. Visst, ersättningstrafik är vårt levebröd men det är våra skattepengar det handlar om, säger Mikael Calla.