Det är försäkringsbolaget Folksam som sammanställt en lista, baserad på studier av mer än 178 000 verkliga olyckor och 50 000 inblandade bilister. Dessutom har bolaget studerat säkerhetstester och krocktester som gjorts genom åren.
254 bilmodeller har rankats, utifrån säkerhetssystem, resultat vid olika krocktester och hur passagerarna klarat sig vid en olycka.
Allra sämst klarade sig Volkswagen Polo, årsmodeller 82-94. De var enligt Folksams test hela 233 procent sämre än genomsnittsbilen.
Tidningen Aftonbladet har genom Folksams statistik sammanställt en lista på de tio bilar som fått sämst resultat i säkerhetstesterna.
Här är listan, listad på fabrikat, modell och årsmodell:
VW Polo 82-94: 233 procent sämre än genomsnittet
Peugeot 405 88-96: 125 procent sämre än genomsnittet
Honda Accord 86-93: 116 procent sämre än genomsnittet
Peugeot 309 87-93: 111 procent sämre än genomsnittet
Toyota Previa 91-99: 98 procent sämre än genomsnittet
Ford Fiesta 96-02: 62 procent sämre än genomsnittet
Hyundai Accent 99-06: 61 procent sämre än genomsnittet
Ford Scorpio 85-93: 58 procent sämre än genomsnittet
Saab 900 88-93: 55 procent sämre än genomsnittet
Toyota Carina 92-98: 51 procent sämre än genomsnittet
Opel Omega 87-93: 51 procent sämre än genomsnittet
Men utvecklingen mot allt säkrare bilar fortsätter. Risken att få en skada som leder till invaliditet vid en bilkrock har drygt halverats i moderna bilar jämfört med tidigt 80-tal, enligt Folksam. Under samma tidsperiod har risken för dödande skada minskat med cirka 85 procent.
– Bortsett från en naturlig statistisk variation kan vi ändå säga att säkerhetsnivån går stadigt framåt. Medelbilen har ökat sin säkerhet med tre till fyra procentenheter. Bilarna kommer att bli ännu säkrare framöver allteftersom nyare effektiva säkerhetssystem, som exempelvis autobroms, kommer ut i allt större omfattning, säger Anders Kullgren, chef för trafikforskningen på Folksam, i ett pressmeddelande.