Här trivs Norrbottens företag bäst

En kommun i Norrbotten knep tredjeplatsen i hela riket när det gäller hur nöjda företagarna är med servicen i sin kommun.

Norrbotten2015-09-07 13:33

Mätningen är gjord av Sveriges kommuner och landsting – SKL – och har gjorts för att ta reda på hur nöjda företagarna är med kommunernas service och myndighetsutövning. Liknande mätningar har tidigare gjorts 2011 och 2013.

Cirka 35 000 företagare inom 193 kommuner har bedömt kommunernas service inom fem myndighetsområden; brandtillsyn, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd samt serveringstillstånd.

Och det är Överkalix, som kommer på tredje plats i Sverige med hela 79 NKI-poäng i NKI. NKI står för nöjd kund index.

Snittet bland landets kommuner ligger på 68 NKI-poäng.

Överkalix näringslivschef Birgitta Larsson är glad över resultatet.

Vad är nyckeln till framgången?

– Jag tror att när man har kontakt med oss som liten kommun i olika ärenden så har man ofta ett ansikte på den som jobbar med just det man vill ha hjälp med. En annan del är att det är lätt att få kontakt även om man inte vet vem man ska prata med, vi är väldigt tillgängliga. Vi jobbar mycket med att försöka ge relevant information och finns här om man ska fylla i en ansökan eller liknande och har frågor och behöver hjälp.

– En annan positiv sak är att när det gäller bygglovshanteringen så är det max tio veckors handläggningstid efter man lämnat in kompletta handlingar enligt reglerna – men hos oss uppnår vi oftast bra resultat på handläggning, det går snabbt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om