När det gäller att besvara telefonsamtal är snittet bland hälsocentraler i Sverige att 89 procent av samtalen besvaras samma dag. Betydligt värre ser det ut i Älvsbyn, där man klarar av att besvara endast 62 procent av inkomna samtal samma dag. Statistiken kommer från Sveriges kommuner och landsting.
– Det är ett bekymmer för oss, säger hälsocentralchefen Agneta Björk till Piteå-tidningen.
I vårdgarantin, som är en del av den nya patientlagen, står det att alla som söker hjälp för ett hälsoproblem ska få kontakt med primärvården samma dag.
– Det som har hänt sista tiden som påverkar en hel del, det är ju att vi har få doktorer. Vi har mer sköterskemottagning så att patienterna får träffa en sköterska om det inte finns en doktor, och det tar ju resurser. Vi skulle kunna sätta alla i telefonen, men då finns det ju ingen fysisk person att träffa, säger Björk till Piteå-tidningen.
Älvsbyns hälsocentral ligger också i botten av listan när det gäller att ordna ett vårdbesök inom sju dagar, enligt PT.
Sämst i den klassen är dock Malmens hälsocentral, där endast 74 procent av patienterna får ett vårdbesök inbokat inom en vecka. Näst sämst på det är Bjröknäs hälsocentral som klarar av 78 procent av besöken inom en vecka, följt av Övertorneås hälsocentral som kalrar av 80 procent.