Linda Modig (C)
Med mer miljövÀnliga bilar med en ökad andel bilar med lÄga utslÀpp av sÄvÀl klimatgaser som partiklar. Inom ramen för Januariavtalet har Centerpartiet varit med och förhandlat fram ett mÄl som innebÀr att det inte lÀngre vara tillÄtet att sÀlja nya bensin- och dieseldrivna bilar Är 2030 i enlighet med EU:s nollutslÀppskrav för personbilar. Det viktigaste Àr dock att fokusera pÄ styrmedel som gör att senast Är 2030 vill ingen köpa en bil som gÄr pÄ fossila brÀnslen. Centerpartiet vill införa en skrotningspremie pÄ Àldre- bensin- och dieselbilar för att pÄskynda omstÀllningen till förmÄn för en nyare och bÀttre.
Birger Lahti (V)
Det kommer alltid finnas de som mÄste ta bilen, fler dock kommer att ta elbilen i framtiden, sedan kommer buss, tÄg, cykel och Àven apostlahÀstarna anvÀndas.
Fredrik Lundh Sammeli (S)
LÀnet kommer alltid att vara stort och bjuda pÄ lÄnga avstÄnd sÄ bilen Àr för mÄnga det enda rimlig alternativet. Fossilfria smarta fordon för dig som privatperson samt en vÀl utbyggd kollektivtrafik med sÄvÀl buss som tÄg kommer nog vara huvuddelen. Med snabbt bredband och bra uppkopplingar kommer dock en hel del jobbmöjligheter ocksÄ delvis eller helt förflyttas dit du sjÀlv Àr eller vill vara. En enorm möjlighet för ett lÀn som Norrbotten.
Mattias Karlsson (M)
I ett lÀn som Norrbotten med relativt lÄnga avstÄnd sÄ kommer mÄnga Àven i framtiden att vara beroende av bilen för att ta sig till arbetet. Med den vetskapen sÄ Àr det viktigt att vi har bra vÀgstandard, nivÄer pÄ drivmedelsskatter som innebÀr att folk har rÄd att köra bil, samt en utbyggd laddinfrastruktur i hela lÀnet för elbilar.
Eric Palmqvist (SD)
Hur norrbottningarna tar sig till jobbet i framtiden beror naturligtvis pÄ var arbetstagaren bor i förhÄllande till sin arbetsplats men sannolikt kommer det att ske pÄ ett snarlikt sÀtt som idag. I Norrbottens inland kommer den egna bilen sannolikt vara starkt dominerande, men kanske med andra drivmedel Àn idag, och i de större orterna kommer de kollektiva fÀrdmedlen fortsatt vara ett möjligt alternativ. El-cyklar och el-mopeder kan dessutom komma bli vanligare som arbetspendlingsfordon.
Lotta Gröning (L)
Bor man vid kusten och jobbar i nÀrheten av LuleÄ Àr kollektivtrafiken utbyggd. TÄg, buss och Norrbotniabanan kommer att ha betydelse.
I inlandet dÀremot kommer bilen att vara viktig. Förhoppningsvis finns en struktur av laddstolpar och bÀttre vÀgar. Men det tar lÄng tid innan bensin och dieselbilar helt kan tas bort. BÀttre kommunikationer i inlandet Àr ett mÄste Àven om det krÀver stora ekonomiska insatser. Med bredband och it-teknik kan mÄnga ocksÄ ha möjlighet att jobba hemifrÄn.
Amanda Lind (MP):
Det kommer, precis som idag, med all sĂ€kerhet att se olika ut beroende pĂ„ var du bor och hur lĂ„ngt du har att Ă„ka. Ăven i Norrbotten finns det mĂ„nga som kan Ă„ka kollektivt, gĂ„ eller cykla till jobbet, vilket Ă€ven Ă€r bra för folkhĂ€lsan. Bilen kommer att behövas för mĂ„nga, men det ska inte behöva innebĂ€ra att man ocksĂ„ Ă€r beroende av olja. Miljöpartiet vill storsatsa pĂ„ kollektivtrafik, utbyggd jĂ€rnvĂ€g i norr samt att staten tar ansvar rikstĂ€ckande tillgĂ„ng till infrastruktur för laddning av elbilar och biogas. Vi vill Ă€ven se ett riktat stöd till hushĂ„ll med svagare ekonomi att kunna byta ut sin bensinbil.
Vi vill ocksÄ se ett riktat kompensationsstöd för höga bensinpriser till lands- och glesbygd, dÀr alternativen Ànnu inte finns.
Samuel Ek (KD):
Vi ska fortsÀtta utveckla det kollektiva Äkandet. TÄg, buss och nya former av kollektiv trafik kommer förhoppningsvis öka. Den största delen av resor kommer fortsÀttningsvis fortsÀtta vara med bil. För oss har bilen en sjÀlvklar plats i det framtida Norrbotten. MÄnga mÀnniskor Àr beroende av bil för att fÄ livet att gÄ ihop, barnfamiljer, Àldre, rörelsehindrade och de som bor en bit utanför stan. Vi ska inte göra livet svÄrare för dem. DÀremot Àr det glÀdjande att allt fler bilar gÄr pÄ el, en utveckling som Àr nödvÀndig för att minska utslÀppen.