Hur tar sig norrbottningarna till jobbet i framtiden?

El, gas eller biodiesel – hur ska norrbottningarna fĂ€rdas till och frĂ„n jobbet i framtiden? Vi stĂ€llde frĂ„gan till politikerna.

Linda Modig,riksdagsledamot (C)

Linda Modig,riksdagsledamot (C)

Foto: Johanna Lundberg/BildbyrÄn

Norrbotten2022-09-04 19:00
Linda Modig,riksdagsledamot (C)
Linda Modig,riksdagsledamot (C)

Linda Modig (C)

Med mer miljövĂ€nliga bilar med en ökad andel bilar med lĂ„ga utslĂ€pp av sĂ„vĂ€l klimatgaser som partiklar. Inom ramen för Januariavtalet har Centerpartiet varit med och förhandlat fram ett mĂ„l som innebĂ€r att det inte lĂ€ngre vara tillĂ„tet att sĂ€lja nya bensin- och dieseldrivna bilar Ă„r 2030 i enlighet med EU:s nollutslĂ€ppskrav för personbilar. Det viktigaste Ă€r dock att fokusera pĂ„ styrmedel som gör att senast Ă„r 2030 vill ingen köpa en bil som gĂ„r pĂ„ fossila brĂ€nslen. Centerpartiet vill införa en skrotningspremie pĂ„ Ă€ldre- bensin- och dieselbilar för att pĂ„skynda omstĂ€llningen till förmĂ„n för en nyare och bĂ€ttre. 

Birger Lahti, riksdagsledamot (V)
Birger Lahti, riksdagsledamot (V)

Birger Lahti (V)

Det kommer alltid finnas de som mÄste ta bilen, fler dock kommer att ta elbilen i framtiden, sedan kommer buss, tÄg, cykel och Àven apostlahÀstarna anvÀndas.

Fredrik Lundh Sammeli, riksdagsledamot (S)
Fredrik Lundh Sammeli, riksdagsledamot (S)

Fredrik Lundh Sammeli (S)

LĂ€net kommer alltid att vara stort och bjuda pĂ„ lĂ„nga avstĂ„nd sĂ„ bilen Ă€r för mĂ„nga det enda rimlig alternativet. Fossilfria smarta fordon för dig som privatperson samt en vĂ€l utbyggd kollektivtrafik med sĂ„vĂ€l buss som tĂ„g kommer nog vara huvuddelen. Med snabbt bredband och bra uppkopplingar kommer dock en hel del jobbmöjligheter ocksĂ„ delvis eller helt förflyttas dit du sjĂ€lv Ă€r eller vill vara. En enorm möjlighet för ett lĂ€n som Norrbotten. 

Mattias Karlsson, riksdagsledamot (M)
Mattias Karlsson, riksdagsledamot (M)

Mattias Karlsson (M)

I ett lÀn som Norrbotten med relativt lÄnga avstÄnd sÄ kommer mÄnga Àven i framtiden att vara beroende av bilen för att ta sig till arbetet. Med den vetskapen sÄ Àr det viktigt att vi har bra vÀgstandard, nivÄer pÄ drivmedelsskatter som innebÀr att folk har rÄd att köra bil, samt en utbyggd laddinfrastruktur i hela lÀnet för elbilar.

Eric Palmqvist, riksdagsledmaot (SD).
Eric Palmqvist, riksdagsledmaot (SD).

Eric Palmqvist (SD)

Hur norrbottningarna tar sig till jobbet i framtiden beror naturligtvis pÄ var arbetstagaren bor i förhÄllande till sin arbetsplats men sannolikt kommer det att ske pÄ ett snarlikt sÀtt som idag. I Norrbottens inland kommer den egna bilen sannolikt vara starkt dominerande, men kanske med andra drivmedel Àn idag, och i de större orterna kommer de kollektiva fÀrdmedlen fortsatt vara ett möjligt alternativ. El-cyklar och el-mopeder kan dessutom komma bli vanligare som arbetspendlingsfordon.

Lotta Grönins, Liberalerna.
Lotta Grönins, Liberalerna.

Lotta Gröning (L)

Bor man vid kusten och jobbar i nĂ€rheten av LuleĂ„ Ă€r kollektivtrafiken utbyggd. TĂ„g, buss och Norrbotniabanan kommer att ha betydelse. 

I inlandet dĂ€remot kommer bilen att vara viktig. Förhoppningsvis finns en struktur av laddstolpar och bĂ€ttre vĂ€gar. Men det tar lĂ„ng tid innan bensin och dieselbilar helt kan tas bort. BĂ€ttre kommunikationer i inlandet Ă€r ett mĂ„ste Ă€ven om det krĂ€ver stora ekonomiska insatser. Med bredband och it-teknik kan mĂ„nga ocksĂ„ ha möjlighet att jobba hemifrĂ„n. 

Amanda Lind (MP)
Amanda Lind (MP)

Amanda Lind (MP):

Det kommer, precis som idag, med all sĂ€kerhet att se olika ut beroende pĂ„ var du bor och hur lĂ„ngt du har att Ă„ka. Även i Norrbotten finns det mĂ„nga som kan Ă„ka kollektivt, gĂ„ eller cykla till jobbet, vilket Ă€ven Ă€r bra för folkhĂ€lsan. Bilen kommer att behövas för mĂ„nga, men det ska inte behöva innebĂ€ra att man ocksĂ„ Ă€r beroende av olja. Miljöpartiet vill storsatsa pĂ„ kollektivtrafik, utbyggd jĂ€rnvĂ€g i norr samt att staten tar ansvar rikstĂ€ckande tillgĂ„ng till infrastruktur för laddning av elbilar och biogas. Vi vill Ă€ven se ett riktat stöd till hushĂ„ll med svagare ekonomi att kunna byta ut sin bensinbil. 
Vi vill ocksÄ se ett riktat kompensationsstöd för höga bensinpriser till lands- och glesbygd, dÀr alternativen Ànnu inte finns.

Samuel Ek, Kristdemokraterna.
Samuel Ek, Kristdemokraterna.

Samuel Ek (KD):

Vi ska fortsÀtta utveckla det kollektiva Äkandet. TÄg, buss och nya former av kollektiv trafik kommer förhoppningsvis öka. Den största delen av resor kommer fortsÀttningsvis fortsÀtta vara med bil. För oss har bilen en sjÀlvklar plats i det framtida Norrbotten. MÄnga mÀnniskor Àr beroende av bil för att fÄ livet att gÄ ihop, barnfamiljer, Àldre, rörelsehindrade och de som bor en bit utanför stan. Vi ska inte göra livet svÄrare för dem. DÀremot Àr det glÀdjande att allt fler bilar gÄr pÄ el, en utveckling som Àr nödvÀndig för att minska utslÀppen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!