JO sågar länsstyrelsen efter hantering av jävsituation

Justitieombudsmannen (JO) riktar skarp kritik mot länsstyrelsen i både Norrbotten och Västerbotten. Detta efter att hanteringen av ett ärende som lämnats in av en egen medarbetare dragit ut på tiden på ett oacceptabelt sätt.

Länsstyrelsen i Norrbotten får svidande kritik.

Länsstyrelsen i Norrbotten får svidande kritik.

Foto: Tommy Borg

Norrbotten2025-05-22 17:00

Det gäller en ansökan om upplåtelse av mark för en båtbrygga i Norrbotten.

Personen som lämnat in ansökan var vid tidpunkten anställd vid länsstyrelsen i Norrbotten. Bedömningen blev att samtliga medarbetare på den berörda enheten var jäviga, och ärendet lämnades över till Västerbotten för hantering.

Normal handläggningstid för ett liknande ärende är 1–6 månader, enligt länsstyrelsen.

I juli 2024, det vill säga över ett år efter att ansökan lämnats in, JO-anmälde personen som lämnat in ansökan länsstyrelsen, och när länsstyrelsen i Norrbotten yttrade sig i december 2024 hade det gått 18 månader.

JO-anmälan lämnades in efter ett år. Ett halvår senare hade fortfarande ingenting hänt.
JO-anmälan lämnades in efter ett år. Ett halvår senare hade fortfarande ingenting hänt.

Utredningen visar att handläggaren på länsstyrelsen i Västerbotten som fått ärendet varit sjukskriven, haft semester och sedan gått på föräldraledighet. JO anser att huvudansvaret att driva ärendet vidare legat på länsstyrelsen i Norrbotten, men att även kollegorna i Västerbotten haft ett ansvar, och bland annat brustit i att informera om att handläggaren varit ledig.

Inte heller gick det rätt till när ärendet lämnades över till Västerbotten.

JO riktar skarp kritik mot hanteringen: "Passiviteten och den långa handläggningstiden är naturligtvis fullständigt oacceptabel", skriver myndigheten.

Såväl länsstyrelsen i Västerbotten som Norrbotten lägger sig platt och erkänner bristerna i sina respektive yttranden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!