Konsum går i graven när Coop satsar

Coop sänker priserna, bygger om butikerna och skrotar en rad varumärken – däribland klassiska Konsum – för att få fart på försäljningen.

Foto: Kurt Engström

Norrbotten2015-09-07 12:00

Coop Sveriges vd Sonat Burman-Olsson rensar nu rejält i varumärkesrabatten. Butiksformaten Coop Forum, Coop Extra, Coop Konsum och Coop Nära försvinner. I framtiden ska alla butiker höra till ett av tre format: Stora Coop för storhandel, Coop för vardagshandel och Lilla Coop för kompletteringshandel.

– Det är enkelt för kunden, och det är folkligt. Stora är stora och lilla och lilla, säger Burman-Olsson, som samtidigt tonar ner betydelsen av namnbytena:

– För mig är det inte namnet som är det viktiga, utan det är bolagets dna och vad bolaget står för.

Har effektiviserat

Dagligvarujätten sänker även priserna – matvaror blir överlag fem procent billigare, enligt Burman-Olsson – och ska över en treårsperiod plöja ner drygt en miljard kronor i butiksnätet. Pengar som bland annat ska gå till upprustning och ombyggnader.

– Vi har strukturerat om bolaget, vi har effektiviserat och vi har utvecklat. Allt det här innebär att nu kan vi faktiskt göra de här investeringarna i form av prissänkningar och förnyade butiker, säger Burman-Olsson.

Enklare hitta

Hon avslöjar att Coop har vänt brakförlusten från i fjol till ett plusresultat hittills under 2015, men vågar inte utlova vinstsiffror för helåret.

– Jag säger som mina kollegor i noterade bolag: Vi ger inga prognoser.

Målet med investeringarna i butiksnätet är att det ska bli enklare för kunderna att hitta och att butikerna ska bli mer "inspirerande", enligt Burman-Olsson. Hon räknar med positiva reaktioner från kunderna:

– Allt det vi gör nu baseras mycket på medlemspaneler, vad kunden vill se. (TT)

Fakta: Totalt 665 butiker

I dagligvarukedjan Coop ingår, enligt uppgifter från i fjol, totalt 665 butiker.

I siffran ingår både Coop Sveriges egna butiker och butiker som ägs av konsumentföreningar.

Den totala omsättningen i butikerna uppgick förra året till cirka 40 miljarder kronor.

Coop Sverige gjorde 2014 en förlust efter finansiella poster på 277 miljoner kronor.

Eftersom koncernstrukturen gjordes om den 1 januari 2014 finns inga jämförbara siffror för 2013.

Källa:Coop

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om