Coop Sveriges vd Sonat Burman-Olsson rensar nu rejält i varumärkesrabatten. Butiksformaten Coop Forum, Coop Extra, Coop Konsum och Coop Nära försvinner. I framtiden ska alla butiker höra till ett av tre format: Stora Coop för storhandel, Coop för vardagshandel och Lilla Coop för kompletteringshandel.
– Det är enkelt för kunden, och det är folkligt. Stora är stora och lilla och lilla, säger Burman-Olsson, som samtidigt tonar ner betydelsen av namnbytena:
– För mig är det inte namnet som är det viktiga, utan det är bolagets dna och vad bolaget står för.
Har effektiviserat
Dagligvarujätten sänker även priserna – matvaror blir överlag fem procent billigare, enligt Burman-Olsson – och ska över en treårsperiod plöja ner drygt en miljard kronor i butiksnätet. Pengar som bland annat ska gå till upprustning och ombyggnader.
– Vi har strukturerat om bolaget, vi har effektiviserat och vi har utvecklat. Allt det här innebär att nu kan vi faktiskt göra de här investeringarna i form av prissänkningar och förnyade butiker, säger Burman-Olsson.
Enklare hitta
Hon avslöjar att Coop har vänt brakförlusten från i fjol till ett plusresultat hittills under 2015, men vågar inte utlova vinstsiffror för helåret.
– Jag säger som mina kollegor i noterade bolag: Vi ger inga prognoser.
Målet med investeringarna i butiksnätet är att det ska bli enklare för kunderna att hitta och att butikerna ska bli mer "inspirerande", enligt Burman-Olsson. Hon räknar med positiva reaktioner från kunderna:
– Allt det vi gör nu baseras mycket på medlemspaneler, vad kunden vill se. (TT)