Norrbottningars uttag har alltså minskat med 375 kronor motsvarande 17 procent (motsvarande siffra för hösten 2022 var 452 kronor), jämfört med rikets 19 procent (se faktaruta för kommunindelning). Utvecklingen är i linje med de senaste årens.
– Kontanthanteringen har nu hamnat i en negativ och självförstärkande spiral. Vi har länge sett en minskad efterfrågan på kontanter. Det har lett till att många företag som erbjuder kontanttjänster har dragit ner på eller helt upphört med sin service. När det har blivit svårt för konsumenterna att använda kontanter minskar deras efterfrågan på kontanter ännu mer, säger Johan Nilsson, marknadschef på Bankomat AB i ett pressmeddelande.
Möjligheterna att betala räkningar kontant är i dag begränsad, dessutom finns en sårbarhet hos de som sysslar med kommersiell värdehantering och hos handelns kontanthantering.
– Det finns ett stort samhällsbehov av en fungerande kontanthantering, inte minst för människor i digitalt utanförskap och för samhällets krisberedskap. Nu är det viktigare än någonsin att marknadsaktörerna tar samhällsansvar och att staten tar ett finansiellt ansvar för kontanthanteringen, säger Johan Nilsson.
En utredning om möjligheten att betala med kontakter är tillsatt av regeringen. Där ingår att föreslå åtgärder som ska stärka kontanthanteringen.