När termometern visade nära 40 minusgrader på sina håll i Norrbotten tog Kent Wårell, distriktchef i Norrbotten för Kyl- och frysexpressen, beslutet att ställa in alla leveranser till butikerna i länet under torsdagen.
– Jag kunde inte garantera säkerheten för mina chaufförer ute på vägarna. Blir vi stående har vi ingen trafik som passerar och allt som kan hända om du blir stående i 40 grader kallt ute efter en väg, ganska snabbt blir du nerkyld och det klarar man inte, säger han.
Kyl- och frysexpressens terminal i Luleå hanterar varor från olika delar av Sverige och har uppdrag att leverera dem till Coop, Ica och Dagab (Willys) i Norrbotten. De levererar även produkter från Arla till samtliga butiker.
En av orsakerna till beslutet var att fordonen inte fungerar som de ska när temperaturen blir för låg, men framför allt att transportföretaget inte kunde garantera att varorna skulle hålla rätt temperatur vid leverans.
– Vi har färskvaror som ska hålla två-fyra grader. Går vi under två eller om det är nollgradigt fryser grönsakerna och går vi för varmt, att vi ligger för hårt och pressar, då påverkas köttfärsen och sådant. Det kontrolleras vid varje leverans att vi har rätt temperatur och jag kunde inte garantera det, säger Kent Wårell.
Under fredagen hade temperaturen stigit något och leveranserna var åter igång igen.
– Vi har enormt duktiga chaufförer som dubbelkör allt de orkar för att försöka hinna ikapp. Dels att få ut alla volymerna som skulle ut i går, men framför allt för att få ut de volymer som vi lyckats få in här från Stockholm som nu ska ut i hela Norrbotten. Vi tar in extrapersonal och kommer fortsätta att komma ikapp under lördagen.
Förutom att logistikföretaget fått plocka in extra personal och köra dubbla volymer ser de även konsekvenser i form av enorma kostnader.
– Jag kommer göra en sammanställning på vad allt det här har kostat, säger Kent Wårell.
Coop är en av deras stora kunder och huvuddelen av livsmedelskedjans varor levereras av företaget.
– Det som orsakat en del problem, dock inte så att det blivit någon stor brist, är att frukt och grönt skadats vid avlastning, eftersom de exponerats för kylan. De har fått kassera en del, exempelvis gurka, säger Helene Ljungstedt, chef marknad, kommunikation och hållbarhet på Coop Norrbotten.
Till exempel vittnar en läsare om att mjölken han köpt i en mataffär i Luleå var halvt frusen.
Helene Ljungstedt berättar att Coop i Pajala under fredagen drabbats av att lastbilen som skulle transportera varor till dem gått sönder, så där är det lite glest i hyllorna. Även Coop i Älvsbyn har haft problem då det stora strömavbrottet ledde till att personalen inte kom in i butiken förrän 15.30.
– En del varor hade hunnit förstöras och behövde kasseras, men det är marginellt, säger Ljungstedt.
Den direkta konsekvensen för Coop, enligt Per Olofsson som är affärsområdeschef för vardags- och närhandel på Coop Norrbotten, är att de behöver ringa in mer personal för att ta hand om de fördröjda leveranserna.
– Sen kan det bli lite tomt på hyllorna, framför allt på färskvarorna. Sen kan det bli lite korta datum på en del saker, till exempel levererar Storhedens bageri sina bakelser till oss med x antal dagars hållbarhet som ska nå ut till butik. Men det blir förskjutet och kortare tid i butik, säger Per Olofsson.