Miljoner ska höja elevers kunskaper i matematik

Luleå, Boden, Kalix och Överkalix kommuner fick dela på drygt tre miljoner kronor när Skolverket delade ut pengar för att höja kvaliteten i matematikundervisningen i grundskolan.

NORRBOTTEN2010-05-01 06:00
Skolverket beviljar över 144 miljoner kronor till olika lokala projekt för att höja kvaliteten i matematikundervisningen i grundskolan. Totalt får 90 000 elever runt om i landet del av satsningen.
Intresset har ökat kraftigt jämfört med förra året då Skolverket fördelade bidraget för första gången.
Fyra projekt i Luleå
I Luleå beviljades fyra projekt, det största på
1 356 000 kronor, fick Tunaskolan, Borgmästarskolan och Munkebergsskolan. Pengarna ska användas främst till kompetensutveckling av lärare.
Ett projekt som fått
176 047 kronor har initierats av gymnasieskolans spetsutbildning i matematik. I det ska elever med särskild fallenhet för matematik i grundskolans årskurs åtta och nio träffas varannan vecka under ledning av lärare och lektor knutna till spetsutbildning.
Till träffarna kommer också gymnasieelever med särskild fallenhet i matematik att knytas, liksom lärare och studerande från Luleå tekniska universitet.
Välkomsten är Luleå kommuns mottagningskola för nyanlända utländska elever. Skolan fick 190 000 kronor för kompetensutveckling av lärare.
Särskolans enheter på Tunaskolan, Ormbergsskolan, Borgmästarskolan och Bergviksskolan i Luleå har fått 189 000 kronor för kompetensutveckling.
Pedagogiskt material
I Kalix fick Centrumskolans särskola 51 000 kronor till bland annat en interaktiv skrivtavla och annat pedagogiskt material.
Korpenskolan i Boden fick 990 000 kronor till kompetensutveckling av lärare och Överkalix 219 000 kronor främst till extra pedagogisk resurs i matematikundervisningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om