Resenärerna som färdades genom söndagsnatten på väg mot Stockholm fick sannolikt en chock.
När de vaknade upp så var de inte en kort promenad från Vete-Katten – istället de hade blivit stående utanför Älvsbyn i lite drygt nio timmar.
– De får full ersättning plus 500 kronor i en värdecheck vardera. Så här ska det ju inte bli, då har det blivit något ordentligt knas, säger Anders Edgren på SJ:s pressjour.
"Knaset" bestod i att en strömavtagare på ett av de två loken slutat fungera och det tog tid att få dit utrustning och laga det hela.
Tåget skulle passerat Älvsbyn 22.46. Vid 8.15 rullade tåget söderut mot huvudstaden igen.
Samtidigt är järnvägsnätet ett system och ett stopp, i synnerhet på enkelspår skickar chockvågor genom hela systemet.
Det norrgående nattåget, tåg 94, hade blivit stående i Älvsbyn i cirka fyra två timmar i väntan på sitt stillastående systertåg.
– Nu är det tåget på rull igen, men det åker till Luleå. Så de som ska åka Luleå-Narvik får åka tåg 96 som ska gå 10.40, säger Andes Edgren.
Tåg 96 kommer även att hållas kvar, i fall tåg 94 skulle bli försenat ytterligare.
– Alla ska få plats på det tåget, och även de får full ersättning för biljettpriset.
Det blir en dyr försening för er det här?
– Ja, det blir det, säger Anders Edgren.
Han säger att det är tydligt hur utsatta nattågen är, när det blir problem så dröjer det länge innan det åtgärdas.
– De åker där det inte finns så mycket annan trafik och det finns inte lika många reparatörer som det gör i södra Sverige.
SJ har under vintern tvingat ställa tåg på grund av kylan då Trafikverket har en köldgräns på minus 35.