En man utgav sig att komma frÄn Pajala och vara intresserad av att köpa PiteÄbons vara pÄ Blocket.
Senare ringde nĂ„gon upp och pĂ„stod att han jobbade pĂ„ en bank och att han skulle hjĂ€lpa till med att föra över pengar frĂ„n Pajalabon. Men i sjĂ€lva verket slutade det med att PiteĂ„bon blev av med 23â000 kronor.
Han har sökt ersÀttning frÄn sin bank, men banken motsÀtter sig det. Det gör Àven allmÀnna reklamationsnÀmnden. I nÀmndens beslut stÄr det att det inte rÄder nÄgra tvivel om att PiteÄbon blev kontaktad av en bedragare. Men eftersom mannen vid upprepade tillfÀllen lÀmnade ut sin personliga kod anses det vara grov oaktsamt och dÀrför fÄr han inte nÄgon ersÀttning.
Bankers rÄd till kunder Àr att aldrig lÀmna ut inloggningskoder till nÄgon annan.