Mer Àn tusen miljarder kronor ska investeras i Norrbottens och VÀsterbottens nÀringsliv de kommande Ären, nÀr bÄde gamla och nya aktörer driver omstÀllningen till en hÄllbar produktion av energi, batterier, stÄl och drivmedel. Lika mycket pengar berÀknas gÄ till byggande och infrastrukturprojekt och behovet av inflyttad arbetskraft har exploderat.
Medan miljardinvesteringarna presenteras pÄ löpande band kÀmpar kommunerna för att hinna med. Bland utmaningarna finns kompetensförsörjning, bostÀder, utbyggd samhÀllsservice och miljöfrÄgor.
â Allt hĂ€nger ihop och vi behöver addera dessa aspekter till vĂ„r traditionella bevakning av nyhetshĂ€ndelser. Det regionala perspektivet Ă€r jĂ€tteviktigt, med allt fler samarbeten dĂ€r vi Ă€r beroende av varandra och pĂ„verkas lokalt Ă€ven av det som hĂ€nder i intilliggande kommuner, sĂ€ger Mats Ehnbom, Norr Medias vd som tillsammans med redaktionscheferna Lenitha Andersson-Junkka och Helena Strömbro Ershag har initierat satsningen.
â Dessutom finns ett högintressant globalt perspektiv, dĂ€r Norrbotten och VĂ€sterbotten ligger i framkant för industrins omstĂ€llning.
Satsningen innebÀr att journalistik pÄ ett antal temaomrÄden samlas pÄ en sÀrskild digital plattform kopplad till nyhetssajterna nsd.se, kuriren.nu, pt.se och norran.se. En redaktör har anstÀllts för att producera innehÄll och samordna arbetet mellan redaktionerna.
PÄ Framtidsfabriken kan lÀsarna följa industrietableringarna, samhÀllsomvandlingen, mÀnniskorna som pÄ olika sÀtt pÄverkas och ny forskning och kunskap inom omrÄdet. Dessutom ges utrymme för Äsikter och debatt.
â Vi har höga ambitioner med att utveckla det journalistiska berĂ€ttandet och göra riktigt intressant innehĂ„ll som ocksĂ„ lockar nya lĂ€sare, sĂ€ger Lenitha Andersson-Junkka, redaktionschef för NSD, Kuriren och PiteĂ„-Tidningen.
â Genom att samla materialet pĂ„ en egen plattform med ett eget utseende blir det ocksĂ„ mer lĂ€ttillgĂ€ngligt för lĂ€sarna, sĂ€ger Helena Strömbro Ershag, Norrans redaktionschef.
PÄ Framtidsfabriken finns Àven kommersiella ytor och möjlighet för olika samhÀllsaktörer och företag att sprida sitt eget innehÄll. Huvudpartners Àr Sparbanken nord, Stiftelsen Skelleftepress och LuleÄ tekniska universitet.
â Journalistiken Ă€r som alltid helt oberoende, men vĂ„ra partners stĂ„r bakom satsningen som helhet och ser vikten av att vi gör det hĂ€r. De arbetar sjĂ€lva med utvecklingsfrĂ„gor i samhĂ€llet och kan nĂ„ ut brett genom vĂ„ra kanaler, sĂ€ger Ann-Sofie Lund, försĂ€ljningschef för Norr media, och fortsĂ€tter:
â Med Framtidsfabriken blir det möjligt Ă€ven för mindre aktörer att synas i en relevant miljö, till exempel med kommunikation kring sina arbetsgivarvarumĂ€rken. Vi erbjuder sĂ€rskilda premiumplaceringar, native-paket och andra samarbeten.
Norr Media knyter med Framtidsfabriken ihop sÄvÀl sina redaktioner som försÀljningsavdelningarna pÄ de olika orterna mer. Det blir det första gemensamma stora projektet som drivs inom mediebolaget som bildades vid Ärsskiftet 2019/2020.
â Vi finns precis dĂ€r utvecklingen sker och har redan oslagbar rĂ€ckvidd och miljontrafik pĂ„ vĂ„ra nyhetssajter. VĂ„r kĂ€rna Ă€r att skapa samhĂ€llsnytta och det kan vi göra Ă€nnu bĂ€ttre genom den hĂ€r satsningen, sĂ€ger Mats Ehnbom.