Norr Media upphör – tidningarna förenas under NTM Media

Den 1 december upphör Norr Media som bolag. Det är en del av en verksamhetsövergång som innebär att NSD och Norrbottens-Kuriren kommer förenas med flera andra titlar inom bolaget NTM Media.

Åsa Junkka, Publicistisk chef i NTM, Lenitha Andersson-Junkka, redaktionschef och ansvarig utgivare och Lina Hedenström, VD för NTM Media.

Åsa Junkka, Publicistisk chef i NTM, Lenitha Andersson-Junkka, redaktionschef och ansvarig utgivare och Lina Hedenström, VD för NTM Media.

Foto: Montage

Norrbotten2023-10-27 08:00

– Det här är ett sätt att främja den lokala journalistiken och främst reporterkraft ute på våra lokala titlar. Dels ekonomiskt för att ta bort administration, men också att vi ser till att skapa förutsättningar för att jobba bättre tillsammans mellan olika titlar, säger Lina Hedenström, VD för NTM Media.

Norr Media, som tidigare hette Norrbottens-media, har givit ut titlarna NSD, Norrbottens-Kuriren, Piteå-Tidningen och Norran. Bolaget bildades år 2007 och är likt Gotlands Media AB, Sörmlands Media AB, Öst Media AB och Enköpings-Posten dotterbolag till NTM.

I slutet av augusti avslutades förhandlingarna mellan arbetsgivaren och Journalistförbundet gällande sammanslagningen av medieverksamheterna.

Under hösten 2023 kommer Norr Media, samt de andra dotterbolagen inom koncernen upphöra och tidningarna kommer fortsättningsvis ges ut av NTM Media.

– Våra läsare kommer egentligen inte att märka av den här förändringen, det enda de kommer märka är att fakturorna kommer komma från NTM Media istället för Norr Media. NSD och Norrbottens-Kuriren kommer att fortsätta leverera oberoende lokal journalistik, säger Lenitha Andersson-Junkka, redaktionschef och ansvarig utgivare.

De prenumeranter som i dag får fakturor från Norr Media kommer få information om verksamhetsövergången.

Hur kommer det här påverka NSD och Kuriren framåt?

–Själva verksamhetsövergången i sig kommer inte att påverka NSD och Kuriren, det är ägarstrukturen som förändras för att skapa bättre förutsättningar för att vi ska kunna fortsätta ha många journalister som bevakar Norrbotten, säger Lenitha Andersson-Junkka.

– Samtidigt är vi i en utmanade tid där allt fler läsare väljer att läsa oss digitalt istället för papperstidningen, och det gör att vi behöver förändra sättet vi arbetar på.

NTM koncernen är ett stiftelseägt bolag och finns till för att bedriva publicistisk verksamhet.

– Det är den lokala journalistiken som är hela grunden till varför vi finns och alltid den vi kommer satsa på att göra så bra som möjligt. Människor måste få veta vad som händer i deras vardag, få berättelser som berör från sin närhet och lita på att vi granskar deras makthavare. Det är precis det som NSD och Norrbottens-Kuriren ger sina läsare, säger Åsa Junkka, Publicistisk chef i NTM.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!