Två av tre svenska kommuner har i dag en egen facebooksida. Syftet för de allra flesta är nyhetsspridning och ökad medborgardialog. Det visar en ny undersökning av kommunikationsbyrån Kreafon som kartlagt svenska kommuners aktivitet på Facebook.
Jokkmokk tar första plats med 59 procent gillare då antalet räknas i relation till invånarantalet. Övertorneå landar på 46 procent medan Arvidsjaur och Arjeplog följer tätt efter.
– Alla svenska kommuner har gått framåt på facebook, säger Lena Leigert på konsultföretaget Kreafon som har gjort rapporten. Hon vill dock framhålla att man får ta siffrorna med en nypa salt.
– Man måste ju inte bo i kommunen för att gilla den.
Hon menar att det är svårt att säga vad som gör att flera Norrbottenskommuner toppar listan.
– Kanske har det att göra med att invånare på mindre orter känner sig närmare sin kommun än vad folk gör i storstäder.
Gällivare kommun hamnar på nionde plats när de gäller de mest gillade kommunerna oavsett invånarantal.