Det Àr ett filter i helikopterns motorer som stÀller till problem, dÄ det riskerar att slagga igen vid vissa vÀderlekar. De restriktioner som nu meddelats frÄn tillverkaren Àr att ambulanshelikoptrarna inte fÄr flyga nÀr det Àr snöfall eller snörök, eller nÀr temperaturen Àr under fem grader och det Àr hög luftfuktighet, som dis eller dimma.
â Vi arbetar intensivt för att lösa detta, sĂ€ger Henrik Johansson, Accountable Manager pĂ„ Svensk Luftambulans.
I samband med incidenten i Norge förra veckan slutade först den ena helikoptermotorn fungera och precis nÀr helikoptern nödlandade i nÀrheten av Tromsö slutade Àven den andra motorn att fungera.
I Norge har man nu beslutat att ta bort filtren frÄn samtliga ambulanshelikoptrar. I Sverige har man Ànnu inte kommit fram till hur problemet ska lösas.
â TyvĂ€rr kan vi inte sĂ€ga nĂ€r detta ska vara löst, men alla inblandade jobbar sĂ„ hĂ„rt de kan, sĂ€ger Henrik Johansson.
Region Norrbotten har avtal med Norge, Finland och VÀsterbotten, som har andra helikoptertyper och dÀrför kan rycka in vid akut behov av helikoptertransport i Norrbotten.
â Det positiva just nu Ă€r att den hĂ€r Ă„rstiden Ă€r det inte mycket larm i vĂ€glöst land. Jag hoppas Airbus kommer med ett besked om hur det ska lösas vĂ€ldigt snart, sĂ€ger Per Markusson, chef för luftburen ambulanssjukvĂ„rd pĂ„ regionen.