Backen är problematisk, inte minst för tunga fordon som har svårt att hålla hastigheten. Vid riktigt halt väglag så kan fordonen bli stående i backen och det finns exempel på när de till och med börjat glida bakåt. I vissa fall har det varit helt stopp i trafiken i backen som är tre kilometer lång.
Med stigningsfältet underlättas omkörningar.
– Bygget startade i somras och nu är det klart. Det känns väldigt bra att vi har stigningsfältet på plats inför vintern, säger Anna Kronman, projektledare, i ett pressmeddelande.
Muorjevaarabackarna på E10/E45 mellan Gällivare och Kiruna har liknande problem. Tungafordon blir ofta stående i den långa backen vintertid.
– För att öka framkomligheten och trafiksäkerheten kommer vi att bygga en ny 2,7 km lång väg öster om befintlig väg. Vägen byggs med stigningsfält i norrgående riktning. Det arbetet startar 2019 och blir klart 2020, säger Anna Kronman.