Trafikverket har genomfört en fördjupad studie i dubbelspår för den svenska delen av Malmbanan mellan Peuravaara och Bergfors – en sträcka på cirka fem mil. Man har också i stuiden gjort avstämningar mot den norska studien kring Ofotbanen som löper från Riksgränsen på norska sidan och vidare till Narvik.
– Vår studie visade att även om enklare åtgärder genomförs kommer behovet av kapacitet inte att kunna tillgodoses över tid utifrån antagna trafikprognoser. Omfattande investeringar är nödvändiga och dubbelspårsutbyggnad mellan Kiruna och Narvik är den åtgärd som uppfyller våra mål på bästa sätt, säger Arnold Vonkavaara, regional direktör på Trafikverket region nord i ett pressmeddelande.
Trafikverket ska nu påbörja arbetet med en järnvägsplan. Där ska man utreda omfattning och placering av dubbelspåret, anläggningskostnad och samhällsekonomiska effekter. Byggstart bedöms kunna ske 2019, men än så länge saknas pengarna.
På sikt kommer trafikverket även att ta fram en plan för resterande del av Malmbanan, sträckan Kiruna till Riksgränsen.