– Alla som åker offpist vill ha lös, djup och kall snö. Det är drömmen, och oftast är den snön ganska säker att åka i. Men i svenska fjällen blåser det nästan alltid, och när vinden transporterar snö till sluttningar blir det fort mycket, men också lager som i sig kan utlösa laviner, säger Per-Olov Wikberg samordnare vid Naturvårdsverkets fjällsäkerhetsråd.
Friåkningen är en växande trend bland såväl skidåkare som snöskoteråkare. Det visar undersökningar av Naturvårdsverket och Freeride från 2017, där drygt hälften av de 1208 skidåkarna och en tredjedel av de 1657 snöskoteråkarna svarade att de åkte offpist oftare då än tre år tidigare.
Många vistas i områden med lavinfaror. Om du tillhör den gruppen är det viktigt att du har kunskap om laviner, menar Per-Olov Wikberg.
– Skaffa dig kunskap, skaffa dig lavinutrustning och träna på utrustningen hur den fungerar så att du förstår hur lavinterrängen är och hur kan du kan göra säkra vägval i olika förhållanden, säger han.
Per-Olov Wikbergs bästa tips för att öka säkerheten offpist är att gå en lavinutbildning. Naturvårdsverket har tagit fram olika typer av utbildningar som hålls på flera fjällorter.
– Där skapar du förståelse för vilken terräng som är farlig, trygg och säker, och hur man ska rädda varandra om det går en lavin till exempel.
Vad ska man göra om en lavin utlöses där man åker?
– Man kan försöka åka snett ut från lavinen och försöka komma bort från den beroende på vart man befinner sig i sluttningen. Men det är svårt att ge tips eftersom det blir väldigt kaotiskt. Du kan dras med under snön, och det blir fort väldigt farligt.
Som friåkare bör man inte åka ensam, och man bör alltid ha med sig lavinsändare, lavinsond och spade.
– Det viktigaste rådet man kan ge är att du inte åker ensam, att du har kompisar, så man kan ge snabb undsättning kamraträddning, säger Per-Olov Wikberg.
Vilket är det vanligaste felet friåkare gör säkerhetsmässigt?
– De flesta som ger sig ut är duktiga skidåkare eller skoteråkare. Man kan ofta säga att man överskattar sin egen kunskap. Man tror att bara för att det gått bra så kan man åka i allt brantare och farligare förhållanden.