På väg 373 mellan Piteå och Arvidsjaur sveper bilarna förbi i hög hastighet. Samtidigt pågår arbetet med ett nytt vägräcke och avståndet till vägbanan är det enbart ett par meter. Mellan arbetarna och bilarna står bara några orangea vägkoner. Jörgen Ledin har jobbat med vägarbeten i 10 år. Han menar att bilisterna som passerar inte tar någon hänsyn till att det finns människor som arbetar vid vägkanten.
– Det är klart att man kan vara rädd när bilarna svischar förbi. Det räcker med ett stegfel så kan det vara god natt. Man försöker hålla sig så långt åt sidan som möjligt, säger Jörgen Ledin.
När Seko mätte hastigheten på bilarna som passerade just den här arbetsplatsen så visade det sig att 81 procent av bilarna som passerade körde över hastighetsbegränsningen.
– Man tänker ibland att om jag stått på fel plats så hade det varit över. Men det ska väl gå så fort framåt som möjligt antar jag, säger Jörgen Ledin.
Enligt en ny medlemsundersökning från Seko som presenterades på torsdagen så är 8 av 10 personer som arbetar med vägbyggen oroliga för sin säkerhet när de är på jobbet. 9 av 10 vägarbetare anser att bilisterna inte tar hänsyn till dem när de arbetar.
– Det här hade aldrig accepterats på en annan arbetsplats. Tänk dig att sitta på ett kontor och så blåser en lastbil förbi skrivbordet i 70 km/h, säger Lars Nilsson, ombudsman på Seko.
Enligt undersökningen har det skett en trafikrelaterad olycka eller tillbud på nästan hälften (45 procent) av alla vägarbetsplatser i Sverige. Undersökningen visar också att olyckorna blivit vanligare de senaste åren. 2011 var siffran 37 procent och 2009 var den 26 procent.
– Det är riktigt hemskt och det ska inte behöva vara på det här sättet. Man ska kunna gå till jobbet utan att fundera över om man kommer hem välbehållen på kvällen, säger Lars Nilsson.
Seko:s önskemål är därför att trafikverket i betydligt fler fall ska leda om trafiken istället för att låta den passera arbetsplatserna. Det skulle göra så att varje enskilt vägarbete gick snabbare att utföra och det skulle förbättra säkerheten.
– Jag förstår att det inte är möjligt på varje plats. Men möjligheten finns på betydligt fler ställen än idag, säger Lars Nilsson.