Sänkt hastighet på Stambanan

Från och med mars kommer hastigheten på sträckan Bastuträsk-Boden att sänkas till 70 km/h, något som drabbar både gods- och persontrafiken hårt.

Möjligheten till en järnväg mellan Kaunisvaara och Svappavaara ska utredas.Foto: lennart jönsson

Möjligheten till en järnväg mellan Kaunisvaara och Svappavaara ska utredas.Foto: lennart jönsson

Foto: Lennart Jönsson

Norrbotten2015-02-20 13:17

Därför kräver företrädare för näringsliv och myndigheter samt politiker från Norrlandslänen att regeringen och Trafikverket tar sitt förnuft till fånga och fortsätter med spårbytet snarast.

– Det får inte dra ut på tiden. Det här är fullständigt absurt, säger Bo-Erik Ekblom, infrastrukturstrateg på länsstyrelsen.

På den 17 mil långa sträckan har hastigheten varit begränsad på grund av risken för urspårning i över ett år – 70 km/h för godståg och 90 km/h för persontrafik.

– Med sex timmars varsel satte man ned hastigheten. Man har gått från 160 till 70 på den kvarvarande sträckan. Det har drabbat både person- och godstrafiken hårt.

Därefter har spårbyte skett mellan Boden och Älvsbyn.

– 2015 var det tänkt att 8–10 mil till skulle göras och resterande 2016, säger Ekblom som samtidigt konstaterar att rälsen är så utsliten att den borde ha bytts ut för tio år sedan.

I höstas skedde dock en omprioritering och pengarna, som skulle ha gått till spårbytet, gick till storstäderna och banorna omkring.

– Problemet här är att det är enkelspår och ingen chans till omledning, säger han och poängterar och att det på sträckorna i kring storstäderna finns dubbelspår och i många fall chans till omledning av tågen.

Enligt honom finns risken att det inte blir något spårbyte förrän 2018. Jobben tar två år att göra klara.

– Jag hoppas innerligt att någon form av prioritering görs som lyfter upp spårbytet igen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om