Landstinget har uppfunnit sextanten. Det är en äldre, erfaren kvinnofigur som ska få fler ungdomar att använda kondom.
För det behövs. Klamydia har ökat med 10 procent i Norrbotten sedan 2012. Störst är ökningen bland unga mellan 15 och 24 år.
Reklamkampanjen Sextanterna är ett samarbete mellan landstingen i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland. I den ingår tio filmer där sextanterna svarar på frågor om säkrare sex. Under sommaren och hösten kommer tanterna att dyka upp på bland annat facebook, youtube, bio, bussar och festivaler.
Förhoppningen är att man genom det lite annorlunda greppet ska nå ut till så många som möjligt i målgruppen med budskapet: använd kondom.
– Ungdomar och unga vuxna har ett stort mediaflöde omkring sig i dag så det gäller att sticka ut lite så man syns, säger Maya Bergström Wuolo, folkhälsoplanerare på Norrbottens läns landsting.
Kampanjen är en del av projektet gratiskondomer.nu, som startades i Västerbotten 2008. Norrbotten hakade på 2010. Syftet är att öka tillgängligheten för kondomer och minska spridningen av könssjukdomar. Genom projektet har bland annat tiotusentals gratis kondomer skickats ut via posten till ungdomar i Norrland.