Under gårdagen slutade plötsligt telefonanknytningarna till länstrafiken i Norrbotten att fungera. Detta innebar att de som skulle boka färdtjänst och sjukresor inte kom fram.
Nu har regionala kollektivtrafikmyndigheten hittat en hjälplig lösning.
– Vi har gjort så att Telia har styrt om telefonnumrena som kunden ringer till Ånge. Där ligger centralen som hela Norrland använder sig av på natten. Kunden ringer det vanliga numret och Ånge tar emot uppgifter, sedan mailar de uppgifterna till oss. Vi har sex mobiltelefoner igång som vi kan ringa upp och göra bokningar med. Det är inget optimalt läge direkt, fördröjningen blir omfattande för kunden, säger Kenneth Johansson, myndighetschef.
Problemet med telefonerna är ännu inte lokaliserat.
– Nej, felsökning pågår och de vet att det är något utanför huset, men inte vad ännu. Men vi hoppas att detta kan åtgärdas så snart som möjligt förstås. Även om det fungerar hjälpligt med den här lösningen är det, som sagt, inget optimalt läge direkt.