Telefonskaos för att boka coronavaccinet

Stor besvikelse. Uppgivenhet. Inkompetens. SÄ beskriver Norrbottningar utan mobilt bankid nu det krÄngel som uppstÄr nÀr de ska boka sina vaccinationsdatum via Region Norrbottens telefonkö.

Det Àr telefonkaos för att boka vaccinationstid.

Det Àr telefonkaos för att boka vaccinationstid.

Foto: Fredrik Sandberg / TT

Norrbotten2021-04-09 06:00

– Det Ă€r ett fullstĂ€ndigt kaos och de har tydligen ingen kontroll. Vi fĂ„r inte ens Ă„terkoppling pĂ„ nĂ„got sĂ€tt om nĂ€r man kan boka tid, sĂ€ger Åke Boström som bor i Kiruna tillsammans med sin sambon Monica, som bĂ„da Ă€r kring 70-Ă„rsĂ„ldern och ska vaccinera sig.

De har prövat att fĂ„ en tid Ă€nda sedan innan pĂ„skhelgen utan att lyckas. Det tutar upptaget hela tiden och sedan efter en stund fĂ„r man ett automatiserat meddelande om att antalet tider Ă€r slut. 

Vi har pratat med ett flertal personer runt om i lÀnet som upplever liknande problem.

– Jag vĂ€ntar pĂ„ en stor operation och Ă€r en riskpatient. Jag har ringt Ă€nda sen tisdag morgon och i dag för att fĂ„ en vaccinationstid och fĂ„r till svar hela tiden att det Ă€r fullt, sĂ€ger Jan Nilsson som bor i Alvik i LuleĂ„.

Framförallt Àr det personer utan dator och mobilt bankid som drabbas. DÄ andra kan boka sina tider pÄ webben.

– Jag brukar skĂ€mta och sĂ€ga att jag hinner nog dö innan jag fĂ„r vaccinet. Det vittnar om dĂ„lig kompetens.  Det kĂ€nns som att man straffas för att man inte har bankid, sĂ€ger Jan Nilsson.

Även Harry Öhman, 74, frĂ„n LuleĂ„ delar frustrationen.

– Jag började att ringa i tisdags. Det var upptaget till mitt pĂ„ dagen. Sen fick jag meddelandet att det var fullt. Jag fĂ„r inte nĂ„got besked om att jag en stĂ„r pĂ„ en uppringningslista. Man trampar luft och vet inte riktigt vad som hĂ€nder. Man fĂ„r en desperat kĂ€nsla i sig, sĂ€ger han.

Och just en kÀnsla av falsk förhoppning delar de som vi har pratat med. Stig och Solveig frÄn Porsön i LuleÄ kÀnner sig lurade. De har ringt i över en och en halv veckas tid.

– Efter 14 mĂ„nader i karantĂ€n. Jag blir sĂ„ frustrerad att det inte gĂ„r att beskriva. Jag mĂ„r nĂ€stan sĂ€mre av det hĂ€r Ă€n perioden bak i tiden. DĂ„ fanns det hopp, och nĂ€r vi fick kallelsen och kunde vi andas ut. Vi skulle Ă€ntligen kunna röra pĂ„ oss som vanligt folk men sĂ„ blev det inte, sĂ€ger Stig Aspholme.

Han och de andra tycker att systemet skulle kunna förbÀttras.

– De hade varit bĂ€ttre om man skulle kunna uppge namn och telefonnummer att ringa upp pĂ„. IstĂ€llet mĂ„ste vi bevaka telefonen dagligen. En sĂ„n stor organisation mĂ„ste klara av en sĂ„n hĂ€r enkel logistik. De har vĂ„ra personuppgifter och journaler men klarar inte av att motringa. Det Ă€r vĂ€ldigt konstigt, sĂ€ger Stig Aspholme.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!