Trafikverket efter dödsolyckan på E 10: "E 4 har högsta prioritet"

En sexbarnspappa och hans kollega miste livet i frontalkrocken utanför Gällivare.
Men åtgärderna för att förbättra säkerheten på E 10 dröjer flera år.
– Utifrån de medel vi har måste vi tyvärr prioritera, säger Arnold Vonkavaara, chef för Trafikverket region nord:

Foto: Fotograf saknas!

Norrbotten2014-01-08 15:31

Sexbarnspappan Peter Karlsson, 51 år, och Jan Engman, 49 år, omkom när två personbilar frontalkrockade längs E10:an, cirka en kilometer norr om Stenbron, i måndags kväll.

Båda var hemmahörande i Hakkas, söder om Gällivare.

Efter den tragiska dödskraschen höjs återigen röster för att Trafikverket ska förbättra vägsäkerheten.

– Skandalöst att vi inte får mer hjälp, sa exempelvis kommunalråd Tommy Nyström i NSD.

"Förstår frustrationen"

Arnold Vonkavaara, chef för Trafikverket region nord, är väl medveten om missnöjet gällande "Dödens väg", där olycksstatistiken blir allt svartare.

– Alltid tragiskt när dödsolyckor händer. Jag förstår den frustration och ledsamhet som uppstår i samband med dödsolyckorna.

Generellt har Trafikverket haft E 4 i Norr- och Västerbotten som högsta prioritet under många år, när det gäller mitträcken, breddningar och omkörningsfiler.

– Ju mer trafik, desto fler olyckor. Och tack vare mittsepareringarna har mötesolyckorna försvunnit nästan helt. Nu har vi rustat upp E 4 under lång tid och därefter ligger E 10 på tur, säger Vonkavaara.

Inga mitträcken i Gällivare

Såväl yrkesförare som övrig befolkning i området kräver både mitträcken och breddning av vägsträckan. Men Trafikverket har i dag ingen åtgärdsplan för exempelvis E 10 i trakterna kring Gällivare.

– Utifrån de medel vi har måste vi tyvärr prioritera. Vi har 470 kilometer totalt att ta hänsyn till när det gäller E 10. Att bredda eller mittseparera hela vägen går inte. Vi har inte tillräckligt med skattemedel och anslag för det. Men självklart tar vi fram underlag fortlöpande och alla projekt ses över, om det går att göra omprioriteringar eller tidigarelägga vissa åtgärder.

Kommande år sker flera förbättringar av E 10 (se faktaruta) men åtgärderna dröjer fram till åren 2020-2025, enligt den plan som ska beslutas i mars-april.

– Långsiktigt är ambitionen en breddning av hela E 10, vilket ger en tryggare väg. Men det ligger många år bort. Tills vidare kanske vi behöver se över hastigheterna på de mer olycksdrabbade sträckorna? säger Arnold Vonkavaara, regionchef på Trafikverket.

Fakta/Trafikverkets åtgärder på E 10

Med anledning av gruvboomen och malmtransporterna från Northland och LKAB har Trafikverket redan i idag inlett arbetet med att förbättra sträckan Svappavaara-Kiruna.

– Där blir det mittsepareringar och korsningsåtgärder vid utfarterna, säger Arnold Vonkavaara, regionchef.

Därutöver ingår flera förbättringar i en åtgärdsplan åren 2020-2025.

1. Morjärv-Svartbyn. Hårt olycksdrabbad sträcka som ska breddas och förses med mitträcken.

2. Genomfarten genom Skaulo.

– En smal sträcka som blir extra besvärlig vintertid för oskyddade gång- och cykeltrafikanter. Det måste prioriteras av oss, säger Vonkavaara.

3. Muorjevaarabackarna. Vägparti mellan Gällivare och Kiruna.

– Där blir det ofta totalstopp med många tunga fordon i de långa backarna. En bättre framkomlighet kan skapas genom att bredda vägen, säger Vonkavaara.

Källa: NSD

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om