Han är tillförordnad enhetschef på Underhållsdistrikt nord, järnvägar. Enligt honom var vintern innan denna värre med extrema mängder snö och laviner.
– Visst har vi haft en del problem på vissa driftplatser men inga större problem. Vi har underhållskontrakt med underleverantörer som sköter om det där, säger Anders Moritz.
Det är underentreprenörerna som sköter om underhållet enligt kontrakt där Trafikverket ställer vissa krav, bland annat hur mycket snö som får finnas på marken innan de ska hantera snön.
– Vi har nya entreprenörer den här vintern och det kan ha bidragit. De är inte lika vana som de som körde innan, säger han.
Han tror att det kan finnas en kombination av snömängd och tågutrustning som försenar tågen.
– Om du jämför med malmtåg så har de oftast inte samma problem, de har en annan typ av tåg och ett malmtåg tar sig alltid fram, det spelar ingen roll, säger Anders Moritz.
Men när det gäller underhållet är det inte så att malmbanan prioriteras framför passagerartrafiken.
– Nej, det gör man absolut inte. Båda har hög prio så det gör ingen skillnad vilken som går före den andra, säger han.
– Vi måste alltid ha en öppen bana och hela tiden prioritera. Det kan vara så att man vid vissa mötesstationer bara har rakspår tills man får upp hela anläggningen och det orsakar förseningar, säger han.
Finns nog pengar att sköta underhållet?
– Absolut. Oavsett hur mycket snö som kommer så har vi underlag att sköta det.