Trenden har vänt – resandet ökar

Trenden för nattågsresandet är positivt. Efter att ha rasat ordentligt under hela 2000-talet vände passagerarantalet uppåt under 2015.

Populärt färdmedel. Under 2015 valde fler att ta nattåget jämfört med tidigare år.

Populärt färdmedel. Under 2015 valde fler att ta nattåget jämfört med tidigare år.

Foto: Kurt Engström

Norrbotten2016-02-11 17:39

Inte mycket talar för att nattågen utökas med en linje till Kalix och Haparanda. Men i övrigt är tongångarna kring resandet med nattåg positiva.

Efter att ha minskat stadigt från 687 000 passagerare år 2002 till 390 000 under 2013 fick nattågen från Stockholm till norra Sverige uppleva ett ökat intresse under förra året.

– Det har varit en viss minskning under en följd av år, men under 2015 såg vi en betydande ökning. Det är glädjande, säger Trafikverkets utredare Dan Lundholm.

Förutom nattågstrafiken i Norrland, som sker på uppdrag av staten, har SJ kommersiell nattrafik från Stockholm till Malmö och Jämtlandsfjällen. Den riskerar att läggas ned på grund av dålig lönsamhet.

Det dystra ödet riskerar inte den statliga trafiken att möta. Men formen för de norrländska nattågen utreds just nu inför nästa upphandlingsperiod, som inleds i december 2018. Mycket talar för att det även fortsättningsvis kommer handla om två dubbelturer i båda riktningar varje dygn, för att kunna tillgodose behoven i både mellersta Norrland och längst norrut, i Malmfälten.

Utredningen ska vara färdig under våren och en ny upphandling ska förhoppningsvis vara klar i juni, säger Dan Lundholm som inte vill föregå resultatet.

– Det går inte att säga något annat än att vi tittar på förutsättningarna för olika alternativ, som vi alltid gör.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om