Vårfixa bilen som proffsen

Vägsalt, lera och ett och annat hundhår kanske? Efter vinterns eskapader behöver din bil lite kärlek. Här är proffsens bästa tips för både insida och utsida.

Snart en glänsande bil.

Snart en glänsande bil.

Foto: Bjˆrn Larsson Rosvall / TT

Norrbotten2015-04-21 17:15

Fyra av tio i Norrbotten tvättar bilen hemma i stället för i tvätthall, trots att de vet att det är skadligt för miljön.

– Tvätta inte bilen hemma, då hamnar det giftiga vattnet i närmsta badsjö eller trädgårdsland. Många tänker nog att det inte spelar så stor roll om man tvättar bilen hemma ibland. Men i slutänden är det stora mängder miljöskadliga ämnen som hamnar i naturen, säger Anna Sundbaum, ansvarig för biltvättar på Svanen.

Var tredje biltvättare uppger dessutom att de låter barnen vara med och tvätta, något som Sundbaum inte tycker är lämpligt.

– Det är väldigt oroväckande. Smutsen som lossnar från bilen innehåller giftiga tungmetaller som kroppen lätt absorberar. Barn är extra känsliga, deras kroppar tar lättare upp tungmetaller och kemikalier, säger hon.

Svanen arbetar med miljömärkning, och märker även biltvättar som arbetar miljövänligt. I en Svanen-märkt biltvätt renas utsläppen med 90 procent jämfört med en tvätt på gatan.

Proffsens vårstädningsknep

Riktiga rekondproffs använder ångtvättar när de rengör bilar – ofta både utvändigt och invändigt. Men har du inte tillgång till en sådan kommer här proffsens bästa tips:

Tips för insidan

Plocka ut alla lösa föremål och golvmattor. Tvätta golvmattorna med rengöringsmedel och vatten och häng upp dem på tork.

Dammtorka alla hårda ytor med lite rengöringsmedel. Torka av innan rengöringsmedlet torkar. På pedaler och insteg kan du gå loss med vatten också, se bara till att du inte får vatten på bilens heltäckningsmatta.

Spraya fönsterputs på insidor av rutor, backspegel och glöm inte instrumentpanelens ruta. Torka torrt.

Dammsug sätena. I många bilar kan sitsarna i baksätet lyftas upp, då kommer du åt ordentligt. Använd ett smalt munstycke för att nå in i alla vinklar och vrår och flytta gärna framsätena i både maxamalt framåtläge respektive bakåtläge för att komma åt. Missa inte att hålla isär sömmarna på klädseln där smutsen samlas.

Har du fläckar på textilsäten så finns det textiltvätt som sprayas av och sedan bearbetas med till exempel en tandborste tills det går att suga upp dammet som bildats. Har du lädersäten – torka av dessa men använd alltid någon form av återfuktning efteråt så torkar inte lädret ut.

Fläckar i taket bör inte behandlas med fuktig trasa – det blir nästan alltid värre. Dock finns det specialmedel för detta ändamål, fråga i din fackhandel.

För en sista touch – applicera lite metallspray på insteg och övriga kromdetaljer, samt använd en svamp med cockpit-shine för vinyldetaljer. OBS! Behandla inte ratt eller växelspak med cockpit-shine, den kan bli väldigt halkig.

Se till att golvmattorna är helt torra innan du lägger in dem i bilen igen.

Luktar bilen riktigt illa? I så fall kan det vara läge att överväga en ozonbehandling hos en specialist.

Tips för utsidan

Avfettning är a och o. Testa därför att köra en dubbel version: Börja med en kallavfettning och ta sedan en alkalisk avfettning. Det är viktigt att låta medlet verka i minst fem minuter, gärna tio och aldrig i direkt solljus. Glöm inte heller att avfetta gångjärn och andra delar av karossen – inte bara lackytor. Gångjärn behöver dock återfettas efteråt.

Spola av bilen – ordentligt. Gärna med högtryckstvätt. Håll munstycket en halvmeter från bilens yta och gärna i 45 graders vinkel så att smutsen skjuts bort från karossen. Var försiktig när du spolar i närheten av dörrlister så att inte vatten kommer in i kupén. Spola av bilen nerifrån och upp, för att underlätta att smutsen lätt rinner av.

Är all smuts borta? Då är det dags för schamponering med svamp. Om du tappar svampen på marken är det kört – kassera den och ta en ny. Även små gruskorn kan ge saftiga repor. Tvätta med varm vatten och var generös med flödet. Byt vatten i hinken ofta. Börja uppe på taket (som förmodligen är minst smutsigt) och tvätta resten av bilen med horisontella drag. Gör gärna rent inne i dörrkarmar och dörrblad också, genom att öppna dörrarna försiktigt.

Fälgarna kan också behöva lite kärlek. Använd gärna en gammal diskborste att skrubba med och passa på att krafsa runt i hjulhusen på samma gång. Tänk på att om du använder fälgrengöring så är det en ganska kraftig produkt som kan missfärga lackerade fälgar. Fälgrengöring är dock ofta det bästa om man vill få bort allt bromsdamm.

Har du ett underspolningsmunstycke till högtryckstvätt är detta ypperligt att komma åt bilens underrede med. I vissa tvättar kan man blanda rengöringsmedlet direkt i maskinen. Försök dock aldrig tvätta motorn själv, överlåt detta åt proffsen eftersom elektroniken är känslig.

Skölj sedan av bilen och torka ytorna torra med sämskskinn, syntetiskt skinn eller gummiskrapa. Annars kan bilen få kalkfläckar när den torkat. Torka med horisontella drag.

Om bilen är helt ren nu kan du vaxa (använd annars polering innan du går över på vaxningsmomentet). Bilen ska vara torr när du vaxar och låt den inte stå i direkt solljus under tiden. Lägg på ett tunt lager vax med trasa och när det torkat så putsar du bort vaxet ordentligt. Glöm inte vaxa fälgarna till sist. Om du är riktigt seriös och vill undvika att få vax på bilens svarta lister eller övriga detaljer kan du använda maskeringstejp. Intorkade vaxrester kan nämligen vara ordentligt knepigt att få bort från dessa.

För lite extra snits så kan du lägga på vinylglans eller däckglans på lister, däck och liknande. Utseendemässigt gör det en hel del.

Källa: Expressen, Teknikens värld, Aftonbladet, Motormannen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om