Facebooks årliga konferens F8 pågår för fullt i San Fransisco, och nyheterna som släpps på konferensen kan snart vara verklighet även i Norrbotten.
En av företagets storsatsningar senaste tiden har varit virtuell verklighet, skriver Dagens nyheter som är på plats i San Fransisco.
Förra året köpte Facebook upp bolaget Oculus Rift som specialiserar sig på sfäriska videor, alltså videomaterial i 360 grader. För att uppleva dessa använder man sig av ett speciellt headset med glasögon som tillverkas av Samsung.
Besökarna på mässan kunde prova demoversioner och "teleportera" sig till Facebooks högkvarter i Menlo Park och se i realtid vad som hände på utegården där i 360 grader, så att synfältet förändrades när huvudet rörde på sig, skriver DN.se. Det fanns även möjligheter att prova på spel.
Under Mark Zuckerbergs inledande tal förutspådde han att Facebook-användarna om fem, tio år kommer att börja göra färre statusuppdateringar med text, bild och video, för att istället dela med sig av sfäriska videor, skriver DN.
Och redan i år kommer möjligheten att dela dessa videor i sitt flöde att finnas.
Mike Horowitz, produktansvarig på biljettföretaget Ticketmaster, säger till DN att han tror att bland annat musikbranschen kommer att kunna ta till sig detta.
– Jag ser framför mig hur vi, om ett par år, börjar sälja konsertbiljetter som en virtual reality-upplevelse. Då får alla en chans att sitta på allra första raden, med sina vänner. Och vi kommer att kunna uppleva musikvideor i virtual reality, så att man kan ”kliva in” i videon.
Mike Schroepfer, Facebooks tekniske chef, påpekade att kärnan i Facebooks verksamhet alltid varit gemensamma, sociala upplevelser, vilket man nu kan ta in i en ny fas, skriver DN.
Oculus-headsetet ska börja säljas "inom kort", men det finns ännu inget exakt datum.