Regeringen säger nej till Norrbotniabanan

Det blev åter nej från regeringens sida till att ansöka om EU-medel för att komma igång med Norrbotniabanan.

Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB.

Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB.

Foto: Göran Ström

Norrbotten/Stockholm2014-02-27 17:22

För tredje gången låg en ansökan från Norrbotniabanan AB på regeringens bord. Även denna gång handlade det om att ansöka medel ut budgeten för TEN–T (Trans European Netwoorks–Transport).

– Vi känner stor frustration över att regeringen än en gång säger nej till en möjlighet att ordna finansiering för planeringen av Norrbotniabanans tio första kilometrar, säger Gusten Granström vd på Norrbotniabanan AB i ett pressmeddelande.

Gruppen vill komma igång med planeringsarbetet av de första tio kilometrarna.

Något som regeringen sade nej till 2012 och 2013.

Nationella transportplanen

Avslaget motiveras med att projektet inte finns med i den nationella transportplanen.

Enligt Granström är gruppen inte nöjda med förslaget till plan eftersom den vilar på en felaktig beskrivning av stambanan genom övre Norrland.

En ny undersökning visar att kapacitetsbristen på stambanan genom övre Norrland är större än Trafikverket visat.

– Får vi inte spaden i backen före år 2020 närmar vi oss en trafikinfarkt mellan Vännäs och Boden, vilket direkt slår mot arbetsplatser i hela Sverige, säger Granström.

Banan kommer att innebära att tyngre och längre tåg kan användas på en kortare och snabbare bana. Dessutom kommer driftsäkerheten att öka.

Norra Sverige har många och tunga industrier som står för en stor del av landets nettoexportvärde, både direkt och indirekt via vidareförädling i mellersta och södra Sverige.

"Viktiga transporter"

Av råvaruvärdet på 25 miljarder från norr vidareförädlas detta till 550 miljarder i övriga Sverige och tio gånger mer i resten av Europa.

– Vill regeringen stoppa dessa viktiga transporter, frågar sig Granström.

För persontrafiken kommer Norrbotniabanan att medföra halverade restider mellan kuststäderna. Det ger bättre rekryteringsmöjligheter för företag och ökad valfrihet för människor.

– Det handlar om att inte lägga sig platt utan att fortsätta diskussionerna och lyfta kapacitetsbristen, tala om behovet av att klara kompetensförsörjningen och givetvis att klara konkurrenskraften för ett hållbart näringsliv, säger Granström.

Norrbotniabanan

Banan är en 27 mil lång planerad järnväg mellan Umeå och Luleå som ansluter till Botniabanan, Malmbanan, Stambanan, Haparandabanan och det finska järnvägsnätet. Den nya kustjärnvägen binder ihop Sverige med Finland och nordvästra Ryssland, med sina enorma råvarutillgångar.

2013 beslöt EU att Botniska korridoren, inklusive Norrbotniabanan, skall ingå i det strategiska Europeiska stomnätet för järnväg, Core network. Det innebär att EU kan medfinansiera projektet med upp till 30 procent av byggkostnaden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!