Att Norrbotniabanan inte fanns med i Trafikverkets järnvägsplanering planering de närmaste tolv åren var både negativt och mycket tråkigt att läsa. Hur kan det komma sig?
I Trafikverkets tidigare egna beräkningar konstaterade man att banan var lönsam.
Varför då skriva att ”den har dålig lönsamhet”? En efterhandskonstruktion? Har det blivit en politisk fråga? Ska det bli en valfråga? Frågan om Norrbotniabanan borde lyftas över partigränserna.
Banan efterfrågas av såväl näringsliv som samhällsorganisationer.
Den Botniska korridoren med Norrbotniabanan är numera en del av EU utpekat strategiskt transportsystem som fått så kallat Ten-T status. Dessutom är EU villigt att medfinansiera projektet. Nu måste regeringen visa var man står och möta upp det stöd som vår infrastrukturminister uttalat för Norrbotniabanan.
”Jag är less att höra på argumentet om låg lönsamhet”, säger Erik Bergqvist, regionråd i Region Västerbotten. Jag håller verkligen med.
Varje bil du kan ersätta med tåg är en vinst både för vår miljö och energitillgången. Forskarna menar att vi kommer att ha en akut brist dieselbrist inom tio år.
När det gäller våra koloxidutsläpp ”är vi just nu ytterst nära gränsen 400 ppm ”, enligt Brage Norin, miljöforskare och debattör.
”Dödligt måste brytas”, skriver Gusten Granström, vd i Norrbotniabanan AB. Helt rätt, bra jobbat. Vi är många som stöder er.
Det vi har i Sverige är vattenkraft. Vi kan köra tåg med grön el, det vill säga när man bromsar får man tillbaka ström i ledningarna.
På malmbanan från Riksgränsen och ner till Narvik ger ett malmtåg så mycket ström tillbaka att räcker att köra ett tomt malmtåg från Narvik till Riksgränsen.
Med ett enda godståg kan man ersätta 25 lastbilar, alltså en lokförare ersätter 25 chaufförer. Hur kan då tåg vara olönsamma? Och sedan om vi tänker på säkerheten... Vad är ett människoliv värt?
Eller se bara på vinterns urspårningar söder om Älvsbyn. Trafikverket måste tänka om, eller räkna om.
Jag tror inte jag behöver ta upp fler saker, för det känns som om Trafikverket gjort som strutsen och stoppat huvudet i sanden.
Det är dags att ta upp huvudet och göra omprioriteringar.