Norrbotten
Kärnan i konflikten är att moderbolaget Norwegian vill anställa piloter och kabinpersonal i olika dotterbolag som liknar bemanningsföretag. Anställningsvillkoren ska därmed följa det land där bolaget och personalen är stationerat.
Till Dagens industri säger Norwegians informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson att målet är att sänka kostnaderna för sin pilotverksamhet.
– Det handlar om justeringar av arbetstid, pension och försäkring. Just nu jobbar piloterna i 5 dagar och är lediga i 4 dagar. Vi vill öka flexibiliteten, men de ska inte jobba mer än de får. Just nu jobbar våra piloter cirka 700 timmar per år, vilket kan jämföras med EU:s tak på 900 timmar.
Det norska och svenska pilotfacket är starkt kritiska till bolagets planer. De vill att piloterna ska kunna vara anställda i moderbolaget som man arbetar åt och följa det norska kollektivavtalet, istället för att anställas i dotterbolag där man riskerar sämre villkor och otrygga anställningar.
Martin Lindgren, ordförande i Svensk pilotförening, ser risken att piloter kan flyttas över till bolag i andra länder, med sämre villkor.
– Det här handlar om att Norwegian har olika dotterbolag som man använder som bemanningsbolag. Man vill kunna säga upp piloter i ett dotterbolag och föra över dem till ett annat. Man använder dotterbolagen för att driva villkoren nedåt och det är inget vi kan acceptera”, säger Martin Lindgren, ordförande vid Svensk Pilotförening (SPF) till Dagens industri.
Lindgren fruktar också att de skandinaviska piloterna, som i dag har ett kollektivavtal, helt kan ersättas med piloter från andra bemanningsföretag.
– Norwegian vill utöka möjligheterna att ersätta de kollektivavtalsanslutna piloterna med piloter från bolagen som inte har kollektivavtal.