Flygtrafikledning är ingen experimentverkstad

Norrbottens län2013-06-05 06:01

µ Svar till Stefan Tornberg, NSD Debatt den 31 maj.

Stefan Tornberg (C) påstår felaktigt i en debattartikel i NSD, precis som till exempel Jan-Everth Rådström och Krister Hammarbergh och andra borgerliga företrädare påstått, att Socialdemokraterna skulle vilja ”återreglera” flygtrafikledningen för de regionala flygplatserna. Detta påstående saknar grund.

’Vi har i riksdagen föreslagit, och fått majoritet för, att de större statliga flygplatserna och de flygplatser som är centrala för försvarsmakten även fortsättningsvis ska flygtrafikledas av luftfartsverket, LFV.

Att vi i Sverige har kontroll över vårt eget luftrum och att vi starkt värnar om säkerheten för passagerarflyget ser de flesta som självklart. Sverige är unikt så till vida att civil och militär flygtrafikledning är integrerad. Försvarsmakten har inga egna flygtrafikledare utan är helt beroende av Luftfartsverkets flygledning.

Flygtrafikledning är en central verksamhet både för försvarsmakten och flygsäkerheten. Om Sverige skulle gå in i en period med höjd beredskap måste försvaret ha omedelbar och fullgod tillgång till trafikledare. Detta behov kan inte riskeras genom konkurrensutsättning av för luftförsvaret kritiska verksamheter.

De lokala och regionala flygplatserna är viktiga för Sveriges utveckling. Vi föreslår heller ingen förändring för någon av dessa flygplatser som i dag flygtrafikleds av en annan operatör än LFV.

Däremot vill vi inte konkurrensutsätta flygtrafikledningen vid större statliga flygplatser eller sådana som är av centralt intresse för det svenska luftförsvaret. Flygsäkerheten och Sveriges nationella intressen måste stå i centrum.

Flygtrafikledning en av de mest fundamentala funktionerna för säkerheten både i luftrummet och själva flygplatsen. Det finns flera goda anledningar att inte Moderaterna blir naiva när det gäller frågan om framtidens flygtrafikledning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!