Tekniska förvaltningens transportenhet har köpt in en lastbil G 340 som kostade 2,4 miljoner och en distributionsbil G 280 som var en miljon billigare.Båda av märket Scania.

– Vi ska successivt utöka fordonsparken som används i den dagliga driften. De tyngsta fordonen, som hjullastare och väghyvel finns i dag inte på gas.

Gaslastbilen används för att köra grus, sand och i snöröjning.

– När kommunen kör snö har vi kanske två egna lastbilar, resten köps in. Distributionsbilen används av återvinningen, säger Göran Olsson.

Gaslastbilen har gått prickfritt i vinter.

– Så gasbilar fungerar även i sträng kyla, säger enhetschefen.

Den utbytta lastbilen hade en dieselförbrukning som kostade 150 000 kronor.

– Pengarna som vi betalade till en bensinstation sköts nu via interndebitering av gas. Vi kommer att använda 18 000 liter mindre diesel på tekniska för att vi bytt två bilar, säger Göran Olsson.

Andra åkare, som kör vanliga diesellastbilar har varit lite nyfikna och frågat kommunchauffören vad han tycker om gaslastbilen.

– Våran chaufför är jättepositiv. Han tycker gasbilen går tystare och mjukare än diesellastbilen och luktar också mindre. Det blir en renare miljö, säger Göran Olsson.

Euroklassningen på ett gasfordon är Euro 6. De flesta diesellastbilarna i sta´n har redan den euroklassningen som är den högsta.

– Jag vet inte om åkeriföretagen har några planer på att köpa in gaslastbilar. Kanske om vi ger dem mer betalt kanske någon skulle byta, säger Göran Olsson.

– Vi vill gärna visa att Boden ligger i topp genom att skaffa våra arbetsfordon och vara lite ambassadörer för vår miljösatsning, säger transportledaren Robert Andersson, transportenheten,

Han tycker det är enkelt att tanka och ett väldigt bra system att kunna köra på gas.

– Det är roligt att visa gemene man eller kommunmedborgaren att det går att göra så mycket för miljön. Det är 13 000 diesel som vi sparar som annars går rätt ut i atmosfären, säger Andersson.

Gaslastbilen har hittills dragit 5,18 kilo gas per mil och diesellastbilen 4,91 liter. Gas räknas i kilo.

– Just nu blir det inte billigare med gasen för man har höjt priserna. Gasbilarna har vi för det ger en bättre miljö, säger Olsson.

Transportsenhetens diesellastbil börjar bli gammal och ska även den avvecklas ur driften.

– Planen är eventuellt till nästa år om det behövs en gaslastbil till. Det bestämmer inte vi utan de som efterfrågar våra tjänster som gatudriften, va-avdelningen, parkenheten, säger Göran Olsson.

Den gamla fordonsgasen togs i drift 2007. Va-avdelningen har nu fått beviljat stöd med 48 procent från Naturvårdsverket till en ny uppgraderingsanläggning som skulle kosta 12 miljoner. Förra veckan godkändes kommunens medfinansiering med resterande miljoner.

– Det känns jättebra. Uppgradering är sista steget i produktionen. Vi kan öka produktionen men även göra gasen finare och öka metangasen från 60 procent till närmare 98 procent, säger va-chefen Jan Lundberg.

I dag är Boden självförsörjande på biogas. Om man inte får några driftstörningar vill säga.

– Då måste vi gå in med naturgas. Så en uppgradering är både livsviktig och nödvändig för framtiden. Planen är att ha en anläggning på plats till sommaren 2020, säger Jan Lundberg.