Lapland Airport i Gällivare saknar inflygningshjälp när landning ska ske från väster vilket innebär att plan inte kan landa vid dåligt väder. Nu satsar kommunen 25 miljoner kronor på att modernisera flygplatsen.

– Det är inte en banförlängning rent formellt, utan en åtgärd för att möjliggöra en längre bana, säger Michael Gustavsson, flygplatschef på Lapland Airport.

Med hjälp av ett precisionsinflygningssystem kan flygplanen landa också i dålig sikt. Instrumentlandningsningssystemet (ILS) är ett navigationshjälpmedel för piloter vid inflygning och landning. Dessutom ska en 900 meter lång ljuslinje anläggas.

– Det har vi på en bana och nu kommer det bli från två håll. De här åtgärderna är ett resultat av vad man kan göra utan att göra en banförlängning, säger Michael Gustavsson.

De senaste dagarna har flyg mellan Stockholm, Arvidsjaur och Gällivare ställts in och flera passagerare har fått åka buss istället för flyg för att ta sig vidare till Gällivare. Flygbolaget Nordica menar att det beror på vädret.

– Det är inte helt rätt att säga att det är ett jätteproblem, det är inte bara frågan och väder och vind utan om teknik också. Hela vintersäsongen 2017/2018 hade vi två överflygningar till Kiruna där flyg blev försenade då man inväntade bättre väder i Gällivare, säger Michael Gustavsson.

– Vi gör allt i vår makt för att flygplan ska kunna landa och starta men ytterst är det kaptenen som tar beslutet.

År 2020 satsas 15 miljoner kronor och 10 miljoner år 2021.