Arbetsförmedlingen har i flera steg försökt anpassa sig till den moderna tekniken. Sedan tidigare kan alla skriva in sig själva som arbetssökande på webben, men från och med i dag får alla som skriver in sig också välja om de vill ha kontakt med sin arbetsförmedlare på telefon eller med videosamtal istället för att åka till ett personligt möte.

– Det är bra för att man slipper resandet, men det är öppet för alla som känner att man vill ha service på distans och inte behöver fördjupat stöd, säger Carol Hansson.

Allt som behövs är ett bank-id för att kunna identifiera sig. Det kan man få hjälp av sin bank med att skaffa. Det nya arbetssättet gäller för både uppföljningen av hur arbetssökandet går eller om man behöver coachning eller hjälp med sitt cv och personliga brev.

Tanken är att allt ska kunna göras på distans och Carol Hansson berättar att det är något som många arbetssökande har efterfrågat.

– Det är det. Det finns personer som tycker att man inte behöver komma på ett personligt besök för att få hjälp och nu kan man få det genom telefon, videosamtal, genom att chatta med oss eller mejla. Det handlar om att hänga med i moderniseringen, säger hon.