Visst minns ni Obol?
Det var en historia som började med att Mannen frÄn Malmberget dök upp i lÀnet med en blÀnkande Rolex runt handleden och sade sig representera ett investmentbolag frÄn Schweiz.
Mannens namn var Bo Johansson och hans historia var fantastisk. Redan vid 16 Ärs Älder blev han förÀldralös, nu representerade han ett företag som förvaltade tio miljarder dollar och bland annat, i det tysta, sponsrade Formel 1-cirkusen. Han dök upp för att han ville ge nÄgot till lÀnet som han kom ifrÄn.
För idrottsklubbar och diverse investeringssugna blev det hÀr en historia som inte gick att motstÄ.
NĂ€r bubblan sprack var Obol involverat i LuleĂ„ Hockey, Plannja Basket, en rad andra klubbar â samt huvudsponsor för hela den svenska basketligan.
Ăn i dag vet vi inte exakt vad Obol var för nĂ„got. Jag har sjĂ€lv Ă€gnat mĂ„nga timmar Ă„t att förstĂ„ den saken utan att lyckas, men vi kan i alla fall vara sĂ€kra pĂ„ att det inte var vad Bo Johansson uppgav. Han blev inte förĂ€ldralös nĂ€r han var 16, det fanns ingen âvĂ„ning med advokaterâ, ingen âAsiensektionâ eller annat som han passade pĂ„ att droppa som bisatser.
Till stor del var allt bara en kuliss.
Obol borde ha lĂ€rt oss nĂ„got â i allra högsta grad oss journalister.
Vi borde ha lÀrt lÀxan att inte vara sÄ förbaskat godtrogna. Vi borde ha lÀrt oss misstÀnka att om nÄgot lÄter pÄ tok för bra för att vara sant sÄ kanske det Àr precis sÄ det Àr.
ĂndĂ„ var det ingen som reagerade sĂ€rskilt nĂ€r det tyska paret Wolfgang och Bianca van Deuverden i höstas frĂ„n ingenstans dök upp i Arvidsjaur med planer som i princip skulle frĂ€lsa hela bygden. Det pratades om ett tyskt storföretag som skulle öppna sitt Europakontor i Arvidsjaur, det spekulerades i 60-100 arbetstillfĂ€llen, det fanns till och med planer pĂ„ att starta en akademi för framtida arbetskraft efter tyskt mönster.
För att sÀlja medel mot mögel...
Inga kritiska frĂ„gor stĂ€lldes. Vi svalde alltihop â igen.
NĂ€r jag nu sitter och granskar BKM Mannesmann AG, som sedan blev BKM Scandinavia, ter det sig obegripligt.
En halvtimme vid datorn hade rÀckt för att alla varningsklockor skulle slÄ samtidigt och öronbedövande. DÄ hade vi upptÀckt bland annat följande:
Den stolta tyska jÀttekoncern som hemsidan hÀnvisade till sÄldes till Vodafone 2001 och har inte existerat sedan dess.
En googling pÄ paret van Deuverden visade inga spÄr pÄ nÄgot seriöst företagande över huvud taget.
Vad var den stora vinsten med att placera sig i Arvidsjaur?
Om Arvidsjaur skulle bli plats för Europakontoret â var fanns dĂ„ alla andra kontor?
Likheterna mellan Obol och BKM Scandinavia Àr Ànnu fler.
I bÄda fallen fick man viktiga poltiker att frivilligt stÀlla sig in sig i hyllningskören och dÀrmed fungera som en garant. LuleÄs kommunalrÄd kallade Obols satsning för formidabel. Och nÀr BKM Scandinavia invigdes fanns ingen mindre Àn minister Sven-Erik Bucht pÄ plats.
Inga dÄliga fasader.
Jag tÀnker att det krÀvs en hel del charm och övertygande retorik för att fÄ en minister att backa upp ett företag med nÄgra fÄ anstÀllda som ska försöka sÀlja en mögelbekÀmpningsprodukt.
Nu vet vi Ànnu inte hur den mÀrkliga historien med BKM Scandinavia slutar, men jag har svÄrt att se att slutet blir sÀrskilt lyckligt.
Det som sades vara ett tyskt storföretag med stolta traditioner har inte betalat vare sig löner eller hyror. Företagets vd Àr utomlands och gör sig oantrÀffbar (Obol, nÄgon?) bortsett frÄn ett fullstÀndigt intetsÀgande brev till Arvidsjaur kommun.
Vad ska egentligen herr van Deuverden sÀga för att ÄterupprÀtta det rykte han trots allt hade snackat sig till?
Nu hoppas jag att lÀxan verkligen Àr lÀrd. NÀsta gÄng det kommer en man (eller kvinna) med frÀlsarkeps pÄ huvudet och lovar vitt och brett lovar jag att vara skeptisk.