Zlatan som badar isvak, jagar fokuserat, springer pÄ fjÀllet. Storslagna vyer och magiskt fotografi tillsammans med Zlatans röst som citerar Du gamla, du fria fÄr hÄren att resa sig pÄ armarna. Tydligen tycker fler samma sak eftersom den har 5,4 miljoner visningar pÄ Youtube.
Det Àr lÀtt att glömma bort att det Àr en reklamfilm, till för att sÀlja bilar. I slutet stÄr det: Made by Sweden. Men nÄgonstans haltar det. Förutom att Volvo numera Àr kinesiskt, sÄ har vi ju den hÀr konflikten mellan stad och land som tycks bli allt mer infekterad. Inte för att jag kan utkrÀva nÄgot ansvar av ett bilmÀrke nÀr det gÀller landets regionalpolitik men jag undrar hur lÀnge till glesbygdsbor stÀller upp pÄ att bli anvÀnda i olika syften, nÀr det passar?
Stora Sjöfallet Àr precis sÄ dÀr maxat vackert. Faktum Àr att stora delar av glesbygden övertrÀffar reklamfilmen vilken dag som helst. Bara det att det inte Àr sÄ exklusivt och upphaussat som det framstÄr i reklamen, utan det Àr mÀnniskors vardag (bortsett frÄn kronhjorten och isvaksbadet dÄ).
PÄ vÀg mot Stora Sjöfallet passerar jag Vattenfallsbilar, renskötare, stugÀgare samt en och annan tjÀder och ren. Dessutom Àr Vattenfalls nytilltrÀdda vd Magnus Hall dÀr precis den hÀr dagen dÄ jag ska göra reportage i bygden. Han blir serverad kokkaffe över öppen eld och jag tror mig ana att den parkerade nya Volvon tillhör hans sÀllskap. Magnus Hall, som har en Ärslön pÄ 14 miljoner, berÀttar att han aldrig tidigare besökt omrÄdet och att syftet Àr att lÀra sig mer om vattenkraften. Han berÀttar med inlevelse om besöket pÄ vattenkraftsmuseet i Porjus.
Precis nÀr jag ska börja frÄga honom hur Vattenfalls enorma besparingspaket slÄr mot Norrbotten, berÀttar han att han sitter i NTM-koncernens styrelse (han blev visst styrelseordförande, visade det sig senare), samma koncern som NSD Àr en del av. Jahapp ja.
Vi stÄr pÄ den nybyggda verandan pÄ Naturum Laponia med de storslagna fjÀllen bakom oss och jag tÀnker att vÀrlden Àr bÄde liten och stor pÄ samma gÄng. Jag stÀller mina kritiska frÄgor och skriver sedan texten.
En annan kvÀll kör jag raggen i Jokkmokk och passerar verkstaden pÄ industriomrÄdet. Den slitna fasaden Àr utsmyckad med en Volvoskylt och en Vattenfallsbil stÄr parkerad utanför. Jag tÀnker att bÄde vattenkraften och Volvo (vi hade en fyrvÀxlad Volvo 244) Àr en del av min barndom hÀr i Jokkmokk.
Mot min vilja Àr det nÄgot sorgligt över bilden.
Han som Ă€ger verkstaden heter Micke Hansson. Han tog över den 2003 frĂ„n sin far, som dĂ„ hade drivit den sedan 1988. âDen hĂ€r verkstaden har funnits hur lĂ€nge som helst, det Ă€r gamla Bil & Traktorâ, berĂ€ttar han.
Jag frĂ„gar hur förutsĂ€ttningarna för att bedriva en verkstad i Jokkmokk ser ut. âNog Ă€r de rĂ€tt bra, nog finns det att göra...â, börjar han men sĂ€ger i samma andetag: â...men mycket styrs till stĂ€dernaâ. Kunder passar pĂ„ att fĂ„ bilen repad i LuleĂ„, nĂ€r de Ă€ndĂ„ Ă€r dĂ€r och shoppar.
Men sedan berÀttar han nÄgot mycket mer hÀpnadsvÀckande. Vid garantijobb pÄ en ny bil, det kan till exempel vara Volvo, sÄ mÄste jobbet göras av en verkstad i en stad. Trots att det skulle kunna göras i Jokkmokk.
âDet Ă€r som att de avfolkar inlandet. Det Ă€r lite trĂ„kigt. Men inte vill man bo i nĂ„gon storstad om man inte behöverâ, sĂ€ger Micke Hansson.
Men Volvoskylten hĂ€nger Ă€ndĂ„ dĂ€r ââpĂ„ fasaden.
SuperstjÀrnor som Zlatan flygs in med helikoptrar för att spela in coola reklamfilmer i en glesbygd som börjar kÀnna sig allt mer övergiven.
DÀrför kÀnns Made by Sweden plötsligt lite kletigt.