Vilken sosse tänkte ut Bagdad Bob-strategin?

Samtidigt som landstingspolitiken blir alltmer bisarr släpper artisten Ariel Pink ett grisfärgat dubbelalbum som är det konstigaste och bästa du kommer höra i år – om du tar dig tid. Obegripligt är det nya rosa, konstaterar nyhetskrönikör Nils Johansson.

HUMPA GRIS. Kent Ögren och Kenneth Stålnacke under det kaotiska landstingsfullmäktige i tisdags. Nyhetskröniklören föredrar absurd pop av Ariel Pink.

HUMPA GRIS. Kent Ögren och Kenneth Stålnacke under det kaotiska landstingsfullmäktige i tisdags. Nyhetskröniklören föredrar absurd pop av Ariel Pink.

Foto: Pär Bäckström

NYHETSKRÖNIKA2014-11-28 07:55

Jag slog upp ordet ”absurd” i ett lexikon. Till min milda förvåning illustrerades synonymerna – ”orimlig”, ”förnuftsstridig”, ”befängd”, ”galen” och så vidare – av en nytagen bild från veckans landstingsfullmäktige i Luleå, där herrar Ögren, Niska/Westman, Backgård och Karlsson satt i en sandlåda och lekte Hela havet stormar med övriga ledamöter och väljare.

Nej, det här var ingen särskilt bra vecka för politiken.

En ännu sämre tid väntar för de förtroendevalda.

Mycket är svårt, för att inte säga omöjligt, att förstå sig på just nu. Problemen med landstingssåpan är otaliga.

Hur, exempelvis, kom det sig att sossarna totalt nonchalerade det kokande missnöjet i övriga Norrbotten inför valet? Vem tänkte ut den Bagdad Bob-strategin? Varför sa ingen att det stod en elefant – låt oss kalla honom Kent – i rummet och retade delar av fotfolket till vansinne?

Lika bisarrt är det faktum att valda landstingsråd Kenneth Backgård (Ns) och Mattias Karlsson (M) nu ska vifta med klubban och delta i beredningar av ärenden som S, V och Mp ändå har majoritet för.

Vem styr och vem är i opposition? Situationen är obegriplig även för statsvetarna.

– Det blir svårt för väljarna att ställa någon till svars, sa Charlotte Söderberg till NSD och satte fingret på vad folkets recension av farsen blir. Nämligen eskalerande politikerförakt.

Läget är knappast mer lättförståeligt på riksdagsnivå. Redan nästa vecka kan landet ha en regeringskris, om Sverigedemokraterna fäller Stefan Löfvens budget. Wtf händer då?

Men det som är absurt inom politiken är genialiskt i popmusiken. Vilket osökt leder mina tankar till Ariel Rosenberg. Mitt i det parlamentariska kaoset i lilla Svedala släpper den skenbart dysfunktionelle LA-mannen Ariel Pink, som han kallar sig, sitt nya epos till skiva, den härligt vansinniga dubbelmackan Pom Pom.

Ända sedan Before today 2008 har Pink varit en av ytterst få aktuella artister som jag orkar engagera mig i. Älskar honom för oförutsägbarheten, fingertoppskänslan för skruvade melodier och förmågan att vända allt upp och ned, i en tid när popmusiken känns mer strömlinjeformad, kvävd och Idol-stöpt än någonsin. Den som söker finner en oemotståndlig logik i alla hisnande kast mellan olika genrer, ofta i en och samma låt. Psykedelisk 60-talspop, grötig riffrock, gotisk postpunk, reklamjinglar och blippbloppande tv-trudelutter som minner om något barnprogram på 80-talet. Samt tusen andra stilar därtill.

En modern Frank Zappa? undrar någon och visst finns likheter.

Men Ariel Pink är så mycket mer än ironisk ekvilibrism och knasig sexhumor.

Som ljudspår till 2014 passar hans popsurrealismen perfekt. Ju mer bisarr samtidspolitiken blir, desto mer relevant är han.

Och när knappt något i popkulturen överraskar längre – när allting ska vara så osexigt anpassat och b-e-g-r-i-p-l-i-g-t, må det vara Hollywood, indierock eller plakatpunk – väljer Ariel Pink att inleda sin skiva ungefär så här: ”Ta på er plastiga regnrockar och följ med i grisarnas parad/Mannekängerna är såååååå rädda”.

Obegripligt. Eller kanske en glasklar beskrivning av sakernas tillstånd just nu.

På sitt säregna vis är Pom Pom lika oavbrutet underhållande och bra som The Beatles vita dubbelalbum 1968.

Fast med rosa omslag, då.

Övrigt i veckan:

”Gentlemän” blir

vinterns bästa tv

Inför kommande långfilmen/tv-serien roade jag mig med att läsa om Klas Östergrens klassiska genombrottsroman ”Gentlemän” från 1980, sisådär 25 år efter min första outplånliga upplevelse. Historien om bröderna Morgan är fortfarande fantastisk, även om Östergrens många genreövningar har åldrats rätt illa. I senkomna uppföljaren ”Gangsters” (2005) visade sig allting vara en slags schizofren dröm, vilket först kändes som ett antiklimax men sedan växte och blev intressant i sig.

Oavsett skavanker finns alla förutsättningar för att briljanta regissören Mikael Marcimain (”Lasermannen”, ”Upp till kamp”) har skapat vinterns bästa svenska tv-drama.

Citat: ”Det är kallt. Men jag har inte råd med värme hemma heller”

Rumänen Alex Toader trängs med uppemot 30 andra tiggare i en fastighet i Luleå (NSD, 27/11)

Unga missbrukare

blir försökskaniner

Återigen larmar polis och läkare för dödsdroger som säljs helt lagligt på nätet och hamnar bland unga i Norrbotten.

Cynismen bland tillverkarna av exempelvis PV8 är ofattbar i sig. Det finns en förbokad plats i helvetet för alla dem som tjänar pengar på att ta livet av tonåringar.

Men lika svårförståelig är det orädda experimenterandet med nätdrogerna i sig. Antingen skiter kidsen i om de dör, eller så har de gått på medvetet vilseledande information.

Oavsett vilket är de försökskaniner i en knarkindustri som är värre än vad vi ens vågar föreställa oss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om