I Västerbotten finns motsvarande pendel mellan Umeå och Vännäs. Den har funnits några år, haft den god utveckling och är väldigt populär, säger Dag Lokrantz-Bernitz, vd för Vy Tåg AB, som tidigare hette Tågkompaniet.

– Vi vet att utbud skapar efterfrågan och har goda förhoppningar att Luleå/Boden-pendeln ska bli lika populär. Jag vet inte exakt hur många som åkt med pendeln, men vi vill ha fler resenärer. Folk har nog inte riktigt hitta till den ännu, säger Lokrantz-Bernitz.

Enligt Charlotte Reinholdt, Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten, har 910 personer rest med pendeltåget de fyra första veckorna i april.

Lokrantz-Bernitz tror att vägbygget efter 97:an kan ha positiv inverkan på intresset för tåget, då det kan bli köer och väntetider för de som väljer bil. Den ombyggnationen kommer tidigast i höst då Trafikverket börjar bygga mitträcke på den återstående sträckan av riksväg 97 mellan Södra Sunderbyn och Sävast.

Dessutom säger han att man i Boden ordnat bra möjligheter till parkering för de som kommer från byarna och vill ta tåget.

– Vi ser också över tidtabellerna för att de ska passa så många som möjligt.

Punktligheten för pendlartåget 94,7 procent, en bra siffra enligt Lokrantz-Bernitz. Fyra avgångar har ställts in, då på grund av infrastrukturproblem.

Varje vardag går 11 dubbelturer mellan Luleå och Boden som bland annat stannar vid Sunderby sjukhus. Den snabbaste turen tar 25 minuter.

– Pendeln har startat positivt och jag är jätteglad för det, säger han.

Läs mer: Nu ska det gå som på räls för pendlarna