â Det Ă€r utvecklingsomrĂ„den som vi arbetar med, sĂ€ger nya skolchefen Maria Hjelm.
Enligt henne ska till exempel mer regelbundna analyser frÄn lÀrare, skolledning och upp till kommun- och politikernivÄ göras kring allt ifrÄn studieresultat och trygghet till studiero.
â PĂ„ sĂ„ sĂ€tt synliggörs kopplingar till vad som ger bĂ€ttre resultat och vad som kan utvecklas, sĂ€ger Maria Hjelm.
ApropÄ att kommunen, enligt skolinspektionen, i lÄg utstrÀckning tagit till relevanta ÄtgÀrder för att elever med sÀmre förutsÀttningar ska klara utbildningens mÄl sÀger hon att ett arbete med att utveckla elevhÀlsan pÄgÄr:
â Det gĂ„r ut pĂ„ tidiga insatser. Men ocksĂ„ med frĂ€mjande och förebyggande arbete pĂ„ grupp- och skolnivĂ„.
Hon nÀmner att en referensgrupp av förÀldrar ska bildas för att göra förÀldramöten mer intressanta med olika teman och locka fler.
â Vi ska ocksĂ„ ha ett kollegialt samarbete internt och med skolan i ĂvertorneĂ„ kring Ă€mnessamverkan, betyg och bedömning. MĂ„nga lĂ€rare Ă€r ensamma i sitt Ă€mne. SĂ„ det kan ge ett framgĂ„ngsrikt resultat, sĂ€ger Maria Hjelm.
Hur allvarligt ser du pÄ kritiken?
â Det Ă€r absolut nĂ„got vi tar till oss. Samtidigt har vi fĂ„tt tydliga signaler frĂ„n Skolinspektionen att mycket har blivit bĂ€ttre efter en inspektion 2013. Sedan Ă€r det förstĂ„s sĂ„ att utveckling tar tid, sĂ€ger Maria Hjelm.