Byborna vill inte längre riskera livet vid E10

Tung trafik och förare som struntar i hastighetsbegränsningarna. Nu kräver byborna efter Europaväg 10 att något görs – innan någon mister livet. ”Det är bara tur att det inte redan har hänt”, säger Roland Eliasson.

De boende efter E10 har fått nog.  Nu kräver de att någonting görs för att de inte ska behöva riskera liv och lem.

De boende efter E10 har fått nog. Nu kräver de att någonting görs för att de inte ska behöva riskera liv och lem.

Foto: Maria Engström-Andersson

Överkalix2020-08-22 12:00

I åtskilliga år har han och de andra invånarna i byn Gyljen, några kilometer norr om centrala Överkalix, fasat för att en allvarlig olycka ska inträffa. Orsaken är att den tungt trafikerade E 10:an skär rätt genom byn – samtidigt som decennier av vägrenoveringar har lett till att det knappt längre finns några vägrenar att gå på.

– Skräcken är att ett barn eller en pensionär inte ska klara att hoppa undan när en bil eller lastbil kommer för långt ut åt sidan, säger Roland Eliasson.

Han och de andra byborna vittnar om att många förare kör för fort, att omkörningar till och med görs inne i byn och att massor av incidenter redan har hänt. Att fartkameror finns i byn hjälper bara delvis.

– Ofta hör man hur det tvärnitas för att sedan gasas på, så fort de har passerat fartkameran, säger Roland Eliasson.

Problemen gäller dessvärre inte heller bara Gyljen utan även grannbyarna Gyljeheden, Svedjan, Landet och Hedensbyn på en sträcka av omkring fem kilometer söderut.

– Flera gånger när man har varit ute och gått har det snuddat i jackan. Så vi törs inte längre gå efter vägen eller låta barnen åka hem från skolan med sena bussen. Istället får de vänta på mitt jobb tills jag slutar, säger Elin Eliasson i Hedensbyn.

Byborna upplever dessutom att trafiken bara ökar – vilket styrks av Trafikverket. År 2000 mättes årsmedeldygntrafiken till 1600 och 1000 fordon söder respektive norr om Gyljen medan samma siffror idag är 2000 och 1500. Andelen lastbilar har ökat från 12-15 procent till 18-25 procent på väg E10.

– Därför kräver vi nu att något görs. Vi vill att Trafikverket ska komma igång med den gång- och cykelväg som tidigare utlovades. Och att den inte bara ska gälla Gyljen utan knyts ihop med de andra byarna och infarten till centralorten, sju kilometer bort, säger Roland Eliasson.

I fjol höstas lämnades en skrivelse från byaföreningen över till Trafikverket av ortens politiker.

– Men ingen har ens svarat. Det bor barnfamiljer efter hela vägen. Så att det får vara så här är åt helsike, säger Dan Hagström.

Han och de andra beskriver känslor av vanmakt och ”som att ingen bryr sig om boende utanför städerna”.

Men är det inte logiskt om områden där fler berörs prioriteras?

– Hela landet ska leva. Frågan är hur många människor som vill bosätta sig på landsbygden när det är så här? säger Lars Olofsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!