Färjetrafiken över Röduppsleden är åter igång efter tisdagens tragiska dödsolycka, när den 51-årige flerbarnspappan Niklas Granberg förolyckades efter att ha kört in i färjevajern med sin vattenskoter.
Läs mer: Niklas, 51, dog på vattenskotern
I väntan på obduktionsresultatet har polisen lokaliserat vittnen som kan få betydelse i utredningen.
– Jag har själv hört några av dem i dag. Ingen såg själva olyckan men vi har två personer som fanns i direkt anslutning till händelsen.Vi har fått en bra bild av förloppet, säger Lotta Daniels, polisens förundersökningsledare i östra Norrbotten.
Enligt vittnena ska Niklas Granberg ha färdats med vattenskotern mitt på älven.
– Det är där vajern hänger som lägst. Och dessutom syns den väldigt dåligt. Det känns inte bra med vajern, säger Lotta Daniels.
Vid lägre vatten ska såväl båtförare som vattenskoteråkare kunna åka under vajern utan att riskera att köra in i den.
Men nu – när vattnet är långt högre än normalt i Kalixälven – hänger vajern endast en meter ovanför ytan i mitten av älvfåran, enligt polisens uppgifter.
Förundersökningsledare Lotta Daniels är mycket kritisk till varningsskyltningen.
– Helt värdelöst. Min ambition är att någon på Trafikverket ska ställas till svars för detta, säger Daniels som dock inte närmare vill kommentera eventuell brottsrubricering i nuläget.
Intresset för vattenskoteråkning har exploderat de senaste åren, så även i östra Norrbotten. Samtidigt är lagstiftningen över 20 år gammal.
Det som inte har framkommit i medierapporteringen efter dödssolyckan är att körning med vattenskoter är strikt förbjudet i såväl Röduppstrakten som i merparten av Kalixälven (se faktaruta).
– I juridisk mening är det förbjudet att köra med vattenskoter där, till skillnad från båt, säger Anders Werner, rederichef inom Trafikverket.
Känner folk till detta?
– Det är möjligt att folk inte gör det.
Hänger lagstiftningen med i utvecklingen med alltfler vattenskotrar?
– Sjöfartsverkets sak att svara på.
Men har inte Trafikverket ändå ansvar att varningsskylta gällande vajern?
– Så är det. Men det är svårt att sätta upp skyltar där, det växer mycket sly och bojar är svårt med tanke på strömmarna. Men vi har fått oss en näsbränna och måste kanske göra detta bättre. Oerhört tragiskt att det gick så här.
Vattenståndet skiftar mycket i Kalixälven. Borde det inte finnas större marginal där vajern går som lägst (mitt på älven)?
– Med tanke på olyckan får vi kanske fundera om. Men då måste du spänna den hårdare, vilket kan innebära andra spänningar. Eller så får du förlänga armarna på färjan, vilket gör den mer vinglig. Det viktiga är nog att synliggöra vajern.
Hur ser du kring eventuella skadeståndsanspråk, med tanke på förbudet mot vattenskoter?
– Med hänsyn till anhöriga vill jag inte diskutera det nu. Det hjälper inte personen tillbaka till livet, säger Anders Werner, rederichef inom Trafikverket.
Att det råder förbud mot vattenskoter vid Röduppsleden kommer som en nyhet för polisens förundersökningsledare.
– Det är inget som jag har tittat på. Det kan vara klokt om ni i media uppmärksammar det. Jag vill ändå påstå att själva vajern inte sitter tillräckligt högt, säger Lotta Daniels, förundersökningsledare.