Försäljningstrix ska locka köpare

ÖVERKALIX. Grand arctic hotel i Överkalix utannonseras under falska premisser.I köpet ska, enligt annonsen, såväl den kommunägda utomhuspoolen som Folkets hus egen biograf ingå i köpet. - Mitt uppdrag är att sälja hotellet, säger mäklaren, Christer Magnusson.

Överkalix2007-06-21 00:00


Överkalix stolthet, Grand arctic hotel, annonseras nu ut för försäljning runt om i Sverige. Prislappen är satt till 30 miljoner kronor och intresserade kan i annonsen ta del av en rad faciliteter och aktiviteter som hotellet kan erbjuda. Hotellet stoltserar med såväl konferensutrymmen, nattklubb som relaxavdelning med bastu, bubbelpool och öppen spis.

Men bland de uppradade dragplåstren finns också en biograf och en tempererad utomhuspool och det har fått många Överkalixbor att reagera.

- De tillhör inte hotellet. Hade jag utformat annonsen hade jag skrivit att hotellet har tillgång till biograf, pool och camping, säger Gunnar Liljebäck, c.

Han får medhåll av flera av kommunens politiker, bland dem Mikael Larsson, v.

- Så här ska det definitivt inte gå till, det är falsk marknadsföring. Annonsen bör ändras.

Utomhuspoolen ägs av kommunen och biografen av Folkets husföreningen.

FLERA KLAGOMÅL

Mäklaren som åtagit sig att sälja hotellet, Christer Magnusson, är uppenbart irriterad över uppståndelsen som annonsen har skapat.

- Jag har fått flera samtal om detta. Jag har arbetat i 44 år som mäklare och mitt uppdrag är att sälja hotellet. Jag har inte sålt någonting och inte talat om hur stor anläggningen är. Jag har visat hotellets tillgångar.

Varför står då inte det
i annonsen?

- Jag svarar inte på den frågan.

Varför finns då inte
campingen med?

- Av flera anledningar, som jag inte svarar på.

ETT MISSTAG

Göran Andersson, delägare i hotellet, säger att han inte vet varför annonsen ser ut som den gör.

- Det är helt felaktigt, ett misstag har begåtts. Biografen och poolen är ingenting som hotellet har i sin ägo.

Huruvida annonsen kommer att rättas till vet inte Andersson, som hänvisar till mäklare Magnusson som utformat annonsen.

Hotellchef Magnus Hansson säger däremot att annonsen är korrekt.

- Den är tagen från en konferensfolder och det är ganska självklart att det inte heller går att köpa samekultur.

I annonsen beskrivs hotellet för sig och upplevelser under rubriken upplev, är det då en bra jämförelse?

- Vi försöker inte missleda någon.

Kommunalråd Leif Nilsson har viss förståelse för att mäklaren vill locka intressenter och vill invänta det kommande presentationsmaterialet för att se vad som står där. Förståelse har däremot inte Anne Jakobsson, s.

- Man måste hålla sig till fakta, det här är falskt. Allt måste vara korrekt, säger Jakobsson.

Ge fullständig information

Mäklare Magnusson säger att de spekulanter som kommer till Grand arctic hotel på visning får fullständig information.

- Med all sannolikhet kommer Leif Nilsson och verkställande direktören att delta för en noggrann genomgång, säger Magnusson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om