"Jag beklagar verkligen det som hänt"

Maria Isaksson är chef på Länstrafikens kundservice och hon beklagar djupt de problem som paret Larsson fått uppleva. "Det ska inte gå till så här", säger hon.

Chefen på Länstrafikens kundservice beklagar det som hänt och menar att det inte får gå till så som det gjort i Henrys fall. (Arkivbild)

Chefen på Länstrafikens kundservice beklagar det som hänt och menar att det inte får gå till så som det gjort i Henrys fall. (Arkivbild)

Foto: FREDRIK PERSSON

Överkalix2021-08-15 07:00

Maria Isaksson har svårt att kommentera enskilda fall men konstaterar att i Jokkmokk har endast två anmälningar kommit in den senaste tiden. Men när hon får höra vilket trassel det varit och vad Henry och Birgitta Larsson fått vara med om så ger hon trots detta en generell bild.

Uppmanas chaufförerna att strikt köra efter GPS?

– Nej, absolut inte. Det ska inte vara så men det är klart att de kan själva välja väg. Men som du berättar om den transport som slutade i diket är det helt uppenbart att det inte är den väg du ska ta. Väg 97 söderut är det som gäller här vid resa till Boden, Luleå eller Umeå.

Det faktum att Henry Larsson lämnades själv vid Biltema utan att det kom någon upphämtning är även detta totalt felaktigt enligt Maria Isaksson.

– Det ska aldrig ske. Chauffören ska vänta in den andra bilen, så är det. Du får aldrig lämna någon.

Nu har det gått en tid sedan händelserna inträffade men Maria Isaksson uppmanar Henry och Birgitta Larsson att höra av sig till henne för kunna gå till botten med det som inträffat. Hon vill även verkligen beklaga.

– Jag hoppas vi kan reda ut detta så jag kan ta upp det med de inblandade och med transportören. Det kanske är så att vi har rutiner som behöver ändras. Nu kan jag kan inte se någon rapport om en dikeskörning men jag kan bara uttala mig i generella drag. Hur som helst är det är otroligt olyckligt att de har råkat ut för så mycket trassel, konstaterar Maria Isaksson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!