Kvinna fick rätt mot telebolag

En kvinna i Lansjärv har fått i rätt av Allmänna reklamationsnämnden. Tele direkt rekommenderas att låta henne ångra avtalet.

ÖVERKALIX2013-10-21 11:01

Kunden tecknade ett avtal om mobilabonnemang på 36 månader i oktober förra året. Hon skulle få 600 fria samtalsminuter, sms samt en läsplatta till en kostnad på 351 kronor i månaden. Hon framhöll till säljaren att hon inte hade någon aktiv firma längre, men säljaren intygade att det skulle gå bra att teckna abonnemanget ändå.

Kvinnan tecknade avtalet i tron om att det var ett privatabonnemang.

Men efter det började konstigheterna.

Kvinnan fick veta att läsplattan inte ingick. Utan hon var tvungen att teckna ett annat avtal för det, och om hon inte gjorde det skulle hon tvingas betala över 14 000 kronor för återstående avtalstid.

Några veckor senare försökte hon att säga upp avtalet. Då uppgav företaget att hon tecknat ett företagsabonnemang – och saknade ångerrätt.

I januari kom sim-kortet och första räkningen damp ner i februari 2013. De 600 fria minuterna gällde bara samtal till andra Tele direkt-kunder.

I ett beslut från ARN rekommenderas Tele direkt att låta kunden ångra det ingångna avtalet. Nämnden hänvisar bland annat till att uppgiften "firmatecknare" är överstruket i avtalet. "Med hänsyn till detta och till vad som i övrigt har framkommit i ärendet anser nämnden att det är utrett att XX har tecknat avtalet huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om