Peab-chefen larmar om stölder och sabotage: "Ohållbart"

Återkommande stölder och sabotage vid brobygget i Nybyn kostar stora pengar och ställer till det för trafikanterna. Nu börjar Peabs platschef Vesa Kreivi känna sig desperat ”Polisen kan inte göra något”, säger han – och bara några timmar senare har det hänt igen.

"Jättefarligt för trafikanterna", säger Peab-chefen Vesa Kreivi och  larmar om sabotage och stölder vid brobygget i Nybyn i Överkalix. Några timmar senare var det dags igen.

"Jättefarligt för trafikanterna", säger Peab-chefen Vesa Kreivi och larmar om sabotage och stölder vid brobygget i Nybyn i Överkalix. Några timmar senare var det dags igen.

Foto: Maria Engström-Andersson

Överkalix2023-09-14 05:00

Sedan april ifjol arbetar Peab med att byta ut bron över Lillån efter väg 98 i byn Nybyn i Överkalix. Tanken är att återställa åns naturliga flöde och ekologi. Ett stort problem är dock att arbetsplatsen gång på gång drabbas av stölder och sabotage. 

– Det började i vårvintras och har sedan accelererat, säger Vesa Kreivi. 

Stölderna som enligt honom oftast sker under helger, nätter och kvällar består främst av bilbatterier. Dels från de blinkande lamporna i däckbuffertarna som ska skydda byggjobbarna. Dels från trafikljusen som ska reglera så fordon från olika håll inte möts på den tillfälligt uppbyggda, enfiliga, 3,5 meter smala och 500 meter långa tillfartsvägen förbi brobygget. 

– Vi förvarar alltid batterierna inlåsta i lådor. Men de bryter upp dem, och så fort de snor batterierna slocknar ju ljusen och då blir det jättefarligt för trafikanterna, säger Vesa.

Trafikljusen har dessutom enligt honom flera gånger välts omkull och fått bytas ut sedan de gått sönder.

Vet du om någon trafikolycka orsakats? 

– Jag vet att en långtradare mötte en personbil på påfarten och tvingades backa tillbaka. Självklart blir det farligt. 

Totalt räknar Vesa till ett tiotal stöld- och sabotagetillfällen: 

– Vi polisanmäler varje gång. Men polisen är kraftlös. Jag kan förstå det, för ingen ser ju när det händer. Men det är ohållbart. Därför måste allmänhet och föräldrar få veta vad som pågår. 

För personalen som bor i andra kommuner betyder brotten långa resor och övertid när de måste rycka ut på helgerna:

– Privatpersoner har också fått lejas in för att sätta i nya batterier.

Kostnaderna uppskattar Vesa Kreivi till 40 000 - 50 000 kronor – på tisdagskvällen. För på onsdag morgon messar han: ”Batteristöld i natt igen! Båda trafikljusen!”

Från polisen instämmer Jan-Erik Abrahamsson, kommunpolis i östra Norrbotten, i att brott på avlägsna ställen utan vittnen är svårlösta. 

– Det vi kan göra är att försöka vara ute under vissa tidpunkter. Men som många andra går vi ju på lite folk, säger Jan-Erik Abrahamsson. Han tipsar dock om åtgärder som generellt kan försvåra för tjuvarna: 

– Öka belysningen, lås in och märk grejerna. Rätt som det är träffar vi på stöldgodset när vi stoppar någon bil. Är det märkt klaras stölden enklare upp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!